Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 09 2020, 4:35 Předmět:
Nebyl první nadzvukovej. Machovo číslo 1 se dalo překročit už na konci WWII i v tehdejších posledních vrtulovejch stíhačkách poměrně jednoduše, hlavně při střemhlavým letu - a to se stávalo v zápalu boje a hlavně úniku z něj častějc než by se zdálo. Nástup proudovejch letadel s jejich vyspělejší aerodynamikou výskyt takovejch momentů ještě zvýšil. Bohužel protože konstruktéři nedokázali zamezit destruktivnímu působení aerodynamickejch sil na tehdejší letadla, pilot, kterej se do takovýho režimu letu dostal, to v drtivý většině případů nepřežil, nebo přežil jen zázrakem, když se mu éro doslova rozpadlo pod zádelí a on vyletěl z trosek jak Trepifajxl - a to ještě pokud se mu po tý facce od okolního vzduchu povedlo otevřít padák. Chuck Yeager byl první pilot, kterýmu se povedlo překonat zvukovou bariéru záměrně, ve vodorovným letu jen pomocí motorů (ne gravitací při střemhlavým letu/pádu), udržet éro po jejím proražení řiditelný, potom s érem normálně přistát a celej ten cirkus bez další újmy na zdraví přežít (to že ten let absolvoval s čerstvě zlomenýma žebrama po předchozím pádu z koně je celkem známá věc). Za to mu budiž čest a sláva.
R.I.P. - generále, měl jste skvělý mašiny a dokázal jste z toho vytřískat tolik jako málokdo jinej. Budiž vám Arlingtonskej patník v trávníku lehkej ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15562 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st prosinec 09 2020, 6:07 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Chuck Yeager byl první pilot, kterýmu se povedlo překonat zvukovou bariéru záměrně, ve vodorovným letu jen pomocí motorů (ne gravitací při střemhlavým letu/pádu), udržet éro po jejím proražení řiditelný, potom s érem normálně přistát a celej ten cirkus bez další újmy na zdraví přežít
Ano, jen bych to opravil. Nešlo o proudové, ale o raketové motory. Nebyl jenom jeden z prvních (byli i jiní), ale z prvních, co tak záměrně letěli a přežili a přistáli. To, že zemřel v takovém věku, tak jen ukazuje na to, že měl dobrou tělesnou kondici a proto jim vydržel i do přistání.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 09 2020, 6:29 Předmět:
Však já o druhu motorů u Yeagerova éra nic nepsal - jen o tom, že to byl záměrnej a řízenej let s pomocí motorů, pro mě za mě mohly bejt třeba šlapací s pásama, ale tehdá šlo o to, že nikdo na světě v tu dobu ještě neměl zvládnutý chování vstupního difuzoru proudovýho motoru a jeho kompresoru při rychlostech nad Mach1 - klasicky uspořádanej motor se v takovejch podmínkách doslova udusí, protože na hranách vstupu vznikající rázový vlny omezí svojí interferencí množství vzduchu vstupující do motoru a ten ztratí otáčky a tah. Pro nadzvuk se musí vstupní průřez radikálně omezit, aby se rozbily rázový vlny vzniklý na hranách kolem vstupního otvoru a vzduch se vrátil svou rychlostí pod Mach 1 - kdyby byl vedenej na vstupní kompresor se stejnou rychlostí jako vletěl do vstupu sání, rozbily by vzniklý rázový vlny lopatky prvního stupně kompresoru. Jedinej "proudovej" motor, kterej nepotřebuje "vrata do stodoly" kvůli omezení vstupního průřezu, je náporovej "RAM-jet", kterej je naopak při rychlostech pod Mach 1 neschopnej funkce ... Proto měl Bell X-1 místo proudovýho pohonu rakety - ty rychlostní omezení v podstatě nemají. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 09 2020, 8:36 Předmět:
No, vzhledem k tomu, že ten motor byl 4-komorovej turbočerpadlovej na KPH, spalující LOx a etanol (stejná kombinace jako von Braunova A-4 = V2) a na začátku se zažehávaly jen 2 komory, tak ten "kopanec do (_!_)" nejspíš nebyl tak těžkej, jak by se mohlo zdát. Žádnej kapaliňák kromě toho "nenajíždí hned na 100% tahu", vždycky je tam určitá prodleva po samotným zaplavení spalovací komory pohonnýma látkama a jejich zapálení, než se stabilizuje hoření - a pak teprve se pomocí regulace turbočerpadel do motoru narve "plnej trotl". Jo, to letět s japonskou "Ókou-11" neboli sebevražedně pilotovanou obdobou německý V-1, to musel bejt s jejíma motorama na TPH jinej zážiteček ... i kdyby to skončilo měkkým přistáním a ne kolizí s nějakou vyhlídnutou americkou lodí spolu s frenetickým jekotem "BANZÁÁÁÁJ!" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt prosinec 10 2020, 13:02 Předmět:
No ono to chvilku trvalo, než se od přímého křídla dostali až k delta křídlu, což na první pohled muselo vypadat jako nesmysl. Takže nějakej výkon motoru či směr pádu ze začátku neměl moc smysl, když se to poměrně rychle rozsypalo.
Když se vezme, kolik opičáren je dneska na křídlech moderních letadel, je to skoro neuvěřitelný a to ještě není konec. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32087 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt prosinec 10 2020, 16:40 Předmět:
Zdeňku, základní výzkum aerodynamiky kolem zvukový bariéry a nad ní učunil už pan profesor Ernst Mach blahý paměti na pražský Německý univerzitě. Rozvedli a prakticky ověřili to skopčáci během WWII, když rozpracovávali teorii pohybu dělostřeleckejch granátů vzduchem a následně to aplikovali do letadel. Angláni i Amíci po válce už jen zobali zrní z toho, co zaseli Němci ... Jediný co objevili Angláni a co jim Amíci bezskrupulózně ukradli, byl tzv. "plovoucí stabilizátor" neboli vodorovná ocasní plocha, která nemá větší pevnou a menší pohyblivou = řízenou část, jako to bylo a je u letadel pomalejších zvuku, ale celá plocha se vychyluje kolem společnýho čepu jako kormidlo - odstraňuje se tím pokles účinnosti těch menších řídících plošek nad zvukovou bariérou, takže éro s plovoucíma kormidlama zůstává řiditelný i v takový rychlosti, kde normální ocasní plochy přestanou fungovat vinou rázovejch vln. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.