Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 07 2024, 23:17 Předmět: OT z vlákna o nabíjení - o motorech
Bernard napsal(a):
TAKJAN napsal(a):
Pokrok nezastavíš
Souhlas. Mám zkušenost, že mladší auto bylo vždy lepší než to starší. U současného skoro 10-letého mám všechny ty vychytávky a nějak je neanalyzuji a ani mi nevadí. Jen asi před 4 lety jsem se nechal zblbnout podobnou diskusí na tomto fóru a vyměnil jsem 6-letý akumulátor, aby mne náhodou nezradil. Asi předčasně. A moje první Š-105 byla po 6 letech celá rezavá. Šla pryč, i když možná líp nabíjela, ale zas hůř startovala. Dnešní auto startuje do 0,5 až 1 s, V porovnání s dřívějším protáčením by asi stačila poloviční kapacita aku, nebo to řízené nabíjení.
Bernarde, uznávám tě na poli matiky a teorie, ale v tomhle jseš vedle jak ta jedle. Nemůžeš srovnávat následující dvě věci:
1) karburátorovou šáde s její litinovou pětikanálovou hlavou, přímoběžným startérem s pastorkem přímo na hřídeli a baterko-indukčním zapalováním, kde startér svým odběrem víc jak 200A při protáčení studenýho motoru způsobil na studený baterce pád napětí až pod 10V na svorkách, přičemž bateriovo-indukční zapalování s mechanickýma kontaktama v rozdělovači bylo schopný "hodit" jiskru cca 10-12kV ještě při 9V na baterii - a to jen s odpojeným odrušovacím odporem indukční cívky a pro vytvoření aspoň trochu příhodnýho prostředí pro zážeh u jiskřiště svíčky musel bejt na karburátoru zařazenej sytič a ještě bylo nutný mechanicky nastříkat palivo do sacího potrubí, aby se vůbec ve válci mělo tou jiskrou co zapálit;
2) a auto o 30 roků mladší osazený motorem, kterej je komplet řízenej digitální kontrolní elektronikou, má elektronicky řízenou přípravou směsi vstřikováním a zapalování řízený bezkontaktníma obvodama a s výstupníma vn zdrojema, schopnýma vytvořit na svíčkách napětí 15 a víc kV ještě při napájecím napětí 5V - a se startérem s planetovým redukčním převodem, kterej pro stejnej protáčecí moment potřebuje jen 2/3 příkonu (cca 140A), takže tolik nezatěžuje baterku.
Věř tomu, že pokud by šáde byla v ideálním stavu a namontoval bys na ni třeba i jen ten vysokootáčkovej startér jako měly už feliny, tak by taky startovala úplně jinak. A k samotnýmu nastartování v podstatě libovolnýho benzínovýho motoru stačí kapacita JEDNOTEK ampérhodin - pokud bude schopná dodat startéru dostatečnej proud, to znamená musel by to bejt zdroj s opravdu malým vnitřním odporem - a pak stačí opravdu hodně málo. U olova bohužel Ri souvisí s kapacitou - a aby baterka byla schopná po dobu dejme tomu 10s dávat proud 150A s náběhovou špičkou 200A (běžnej dnešní start benziňáku), tak musí mít kapacitu minimálně nějakejch 35Ah a musí bejt nabitá na aspoň těch 85% maxima (to je daný nastavením ergulátorů na 14,5V) , aby její vnitřní odpor dovolil takovej odběr. Když bude menší nebo nebude dostatečně nabitá ANEBO BUDE ZNIČENÁ ZASULFÁTOVÁNÍM od záměrnýho nedobíjení, její Ri naroste a po odstavení i jen na dobu 24h už nebude schopná tu energii v řádu 1500-2000A.s dát a motor nenatočí. Bohužel - to je realita dnešní autovýroby.
Jsou to v principu naprosto protichůdný požadavky, který by šlo řešit třeba oddělenou malou baterkou s malou kapacitou, ale nízkým Ri, kterou by auto drželo trvale nabitou na 100% A KTERÁ BY SLOUŽILA VÝHRADNĚ PRO START - a zbytek klidový spotřeby by řešil akumulátor s větší kapacitou, ale kterej by se mohl dobíjet jen podle potřeby - jenomže to by nikdo nezaplatil. A bohužel, dneska je vidět, kam se ubírá moderní návrhářství pod vnuceným přechodem k elektrotrakci - že například absolutně rezignovalo na dřív platnou a dodržovanou zvyklost, že každý auto musí mít takovou baterku, aby ho udržela po odstavení 30dní ve stavu, kdy je plně schopný okamžitýho použití, tzn. aby jednak měla dostatečnou kapacitu pro pokrytí klidový spotřeby auta a druhak auto muselo bejt schopný takovou baterku udržet trvale nabitou a v klidu mít jen tak vysokej odběr, aby si ji nevyžralo dřív než za těch aspoň 30 dní. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nechci spouštět flame, ale pokud někomu nestartovala Š105-120, tak zřejmě jenom kvůli závadě nebo špatnému seřízení. 120-kou jsem jezdil 16 let a i v -15°C startovala nejpozději na 3. otočení motorem. Do šrotu šla s najetými 250kkm jenom proto, že mě na stopce zezadu sestřelil nějaký závodník.
Kolega krátce po převratu vyrazil se svou Š105 za Kanál. Skamarádil se tam se dvěma leteckými mechaniky, které naoplátku pozval sem. Ptal se mě, po kolika km měním svíčky, protože ho návštěvníci musí každé ráno roztlačovat. Řekl jsem, že u Fáva se mají měnit po 10 tis. Pak mě informoval, že po výmě ráno auto chytlo na cvrnknutí a kamarádi ho chtěli zlynčovat. V dávnějších časech se z parkoviště před firnou před koncem pracovní doby ozýval zvuk klíče na svíčky. Řidič náklaďáku tam každý den odrbal svíčky své Š120 drátěným kartáčem.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 08 2024, 14:13 Předmět:
Hubert_79 napsal(a):
Přímoběžný startér. Co to je?
Pikofarad napsal(a):
Autor zřejmě myslel startér bez převodovky
Hubert_79 napsal(a):
Zřejmě. Poněvadž gůgl na tento dotaz najde jen a pouze EKKARovy bláboly.
Použil jsem výraz používanej mechošema v servisech, kteří se na starejch šádynách a fáčkách učili nebo na nich dělali. Ten samozřejmě nikdo z Ghůůghla nezná, ale znají a používají ho prakticky všichni, co se kolem servisů motali a motají. Je na tom vidět, odkud kdo čerpá svoje zkušenosti - někdo na dílně, někdo holt má Ujce Ghůůghla ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
EKKARe, já rozumím tvojí argumentaci a nijak jí nezpochybňuji. Jen jsem chtěl na tu problematiku vrhnout taky jiný pohled, v podstatě pohled mojí (a asi i tvojí ) manželky. Kdysi se trápila s klíčkem, plynem a sytičem, než Škoda chytila. Dnes sešlápne brzdu a brkne do klíčku, a motor naskočí, buď hned, nebo do 2s, pokud je aktivní žhavení. Na kontrolku žhavení se ani nepodívá. To je pokrok!
Tipnu si, že tak 90% zájemců o koupi vozidla se nestará o to, jak se v modelu jejich zájmu nabíjí akumulátor. Z těch zbývajících 10% je jejich koncentrace na bastlírně zřejmě o dost větší, tak jsem to chtěl trochu vyrovnat.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34766 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po leden 08 2024, 17:29 Předmět:
Bernard napsal(a):
Tipnu si, že tak 90% zájemců o koupi vozidla se nestará o to, jak se v modelu jejich zájmu nabíjí akumulátor.
Ich pocet sa ale zvysuje po prvej fakture za vymenu baterie. Vacsina ludi nevie, ze sa taketo sracky vobec predavaju. Pretoze po Skode 120 mali pravdepodobne nejake normalne auta, kde nebolo potrebne dobijanie nijako riesit.
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3378 Bydliště: Brno
Zaslal: po leden 08 2024, 18:48 Předmět:
To badoch: Mám krátce stejný auto, druhý majitel. Autostop mám vypnutý a baterii je klasika-ne AGM. Ještě jsem kolem toho nečuchal ale původní majitel co to nechal dělat tak snad pořešil i tu baterii. Doufám, info o autě od původního majitele nemám. Ne snad stylem že auto budu prodávat, AGM baterie je mrtvá tak tam něco strčím aby to šlo nastartovat.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6762 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: po leden 08 2024, 18:57 Předmět:
Před bawama jsem měl Š 110LS. A chytala OK. Je fakt, že jsem o ni pečoval, poněvadž na nic jiného nebylo a tak nějak mne to bavilo. Nikdy mně nikde nenechala a keci změkčilých magorů že se tím nedá jezdit atd jsou k smíchu _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
startér svým odběrem víc jak 200A při protáčení studenýho motoru způsobil na studený baterce pád napětí až pod 10V na svorkách
Specialita na tom startéru bylo samomazné pouzdro u pastorku,které se vyběhalo a vůle mezi zuby pastorku a setrváku způsobila ještě větší odběr až se neroztočil vůbec.A samozřejmě jak bylo zvykem v Mototechně:nemáme jen celý startér.
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7880 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: po leden 08 2024, 20:26 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Použil jsem výraz používanej mechošema v servisech, kteří se na starejch šádynách a fáčkách učili nebo na nich dělali. ...
Jistě. Startéry jsou nejčastější dva typy - s výsuvným pastorkem (použití v osobních autech) a s výsuvnou kotvou. Oba jsou dle tvého plácání přímoběžné.
A ne, nepoužil jsi výraz používaný "mechošema", jen si plácáš játra a děláš chytrého.
--
Další radostí u škodivek bylo, když se oběhaly zuby na setrváku, to se do záběru dostalo třeba až na pátý pokus. Nám tohle boleslavský zázrak začal dělat po asi 30 tis km. Řešení motor ven a otočení ozubeného věnce na setrvačníku. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Fakt? Tak to se mi nikdy nestalo. Akorát to vrčelo po vysunutí protože bylo suché. Trochu oleje to opravilo a fungovalo to na jedničku. I ložisko vzadu potřebovalo oil. Co se na něm opotřebovalo tak vysouvací vidlice (udělal se zub na jedné vidlici), ojeté kartáče a oprava volnoběžky která nespínala. Jinak žádné vyjeté ložisko. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Naposledy upravil MiraSt dne po leden 08 2024, 20:39, celkově upraveno 2 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.