Potřebuji zprovoznit čerpadlo Sigma 1 1/1"-NDMU-100-12-AB-00. Má ustřižený kabel, takže kouká jen camcour.
Nedaří se mi dostat dovnitř, protože "vrtule" brání sejmutí horního krytu. "Vrtule" je tam nalisovaná, nebo co, nejde běžnými prostředky sundat. Asi výrobce nepočítal s tím, že bude kabel během životnosti čerpadla stříhán a vyměňován.
Jsem ochoten se vzdát otevření pro nové připojení kabelu, pokud existuje bezpečný způsob vodotěsného napojení toho camcouru na nový kabel - kdosi mi poradil elektroinstalační krabici zalitou asfaltem. Asfalt tu nemám, je nějaký jiný spolehlivý způsob - např. vyplnění spoje medvědím lejnem nebo nějaký silikonovým tmelem např?
Není mi také jasné, jak bylo v tomto čerpadle vyřešeno utěsnění motorového prostoru - po rozšroubování nevidím žádné těsnění spoje mezi základnou a zvonovým krytem. Možná styčné plochy byly namazány tuhou vazelínou? Takže bych mohl před sešroubováním to napatlat vazelínou. Nebo mě napadá silikonový tmel, no mám tu jen takový ten kyselý "sanitární", takže nevím, jestli tak kyselina nezpůsobí nějakou korozi toho hliníku.
Neznám vnitřní konstrukci čerpadla - počítám s tím, že hřídel bude mít gufero a rotor bude utěsněný. Olej z toho nevytekl, takže v oleji ten motor asi nebyl. Nebo byl?
Na boku základny se totiž - vedle výtoku - nacházejí dva šrouby - na fotce jsou vidět otvory. K čemu slouží? Nejsou náhodou pro plnění olejem? V ustřiženém kabelu - v jeho bužírce, mezi vodiči - je navíc navzlínaný olej, takže je otázka odkud se tam vzal....
Žádná dokumentace k těmto starým čerpadlům na vševědoucím internetu nejspíš není, vezmu tedy zavděk jakýmkoliv pamětnickým vzpomínkám (:
Dá se koupit sada na prodloužení kabelu čerpadla, což je set:
4 kusy mačkacích spojek, malých smršťovacích bužírek a jedné velké, která se ještě přetáhne přes to celý. Všechny jsou s lepidlem uvnitř.
Tohleto čerpadlo, co si matně pamatuju, obsahuje olejovou náplň (jaký typ oleje tam patří, to jsem nepátral).
Ucpávky jsou tam nějaký speciální keramický, nebo co. Klasický Gufera tam nejsou.
Založen: Jan 19, 2016 Příspěvky: 1515 Bydliště: Liberecko
Zaslal: so červen 09 2018, 14:06 Předmět:
Ok, na spojovací sadu se optám v prodejně.
Takže olej tam má být. Teď je otázka jaký. Předpokládám nějaký nízkoviskozitní, aby to nebrzdilo motor. Co třeba kuchyňský? Tak dobře, ten asi ne. Co transformátorový?
Co se týká toho oleje - kontaktoval bych nějaký servis SIGMA. Já byl jen u toho, když se to rozebíralo. Byl v tom řídký olej, lehce do žluta. Ten olej to chladil a zrovna musel být izolační. Do některých Nautil se lije voda, pokud už nejsou výrobcem naplněný nějakou "provozní kapalinou", která je zdravotně nezávadná, protože se s nima může čerpat i pitná voda - to ale není případ tohoto čerpadla.
Pokud se Ti to vyplatí - když to zaneseš do opravny, můžeš si nechat "odborně" prodloužit kabel a zrovna si nechat vyměnit ucpávky a naplnit. Slovem "odborně" rozuměj to, že na to budeš mít papír (jistota bezpečnosti jak čerpadla tak okolí)
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1528 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: so červen 09 2018, 16:01 Předmět:
Do toho čerpadla spodem vůbec nelez. Držadlo je vidět, že už máš sundaný. Nahoře uprostřed je šroubovací zátka. Je těsněná O kroužkem. Vyšroubuje se speciálním klíčem za dva otvory cca 6 mm. Ten klíč vypadá jako klíč s kolíčky na brusný kotouč, na flexu - brusku. Jdou na to použít i dva šroubky do děr a kleště, nebo přímo větší kulaté kleště. Zátka má jemný pravý závit. Pod zátkou je svorkovnice - čokoláda. Povolíš staré dráty a ucpávkovou vývodku. Vytáhneš starý kabel. Dáš nový kabel a dál už opačný postup. Čerpadlo má být naplněno trafo olejem, až nahoru k čokoládě. Olej ho chladí a zároveň maže. U tohoto čerpadla je výměna kabelu jednoduchá, proto se nastavování kabelu spojkou neprovádí. Když to vezmeš do opravny čerpadel, tak při slušném jednání by ti to mohli udělat i na počkání. Je to oprava na max. půl hodiny.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 6008 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: so červen 09 2018, 16:38 Předmět:
Osmdesat napsal(a):
"Vrtule" je tam nalisovaná, nebo co, nejde běžnými prostředky sundat.
Oběžné kolo by mělo jít stáhnout, hřídel bude jenom zarezlá. Je potřeba opatrně - nové stojí přes 800Kč.
Čerpadlo v neznámém stavu je vhodné napřed prověřit po elektrické stránce, jinak může být další práce zbytečná. Část s motorem jsem nikdy nerozdělával - dané kusy měly vadné vinutí, takže šly rovnou do šrotu.
Založen: Jan 19, 2016 Příspěvky: 1515 Bydliště: Liberecko
Zaslal: so červen 09 2018, 17:49 Předmět:
Je to zabité - víčko nejde povolit - zkoušel jsem to pomocí dvou šroubů M6 nakrátko upnutých ve svěráku. Šrouby ohnuty, víčko stále drží.
Ano, v ob. kole je červík, ale zapomněl jsem zmínit, že je zarezlý. Odvrtat se ho bojím - smekne se mi vrták a zavrtá se mi do mosazi...
Založen: Jan 19, 2016 Příspěvky: 1515 Bydliště: Liberecko
Zaslal: so červen 09 2018, 18:18 Předmět:
Ok, víčko povoleno. Je třeba kromě nalití oleje něco dalšího udělat? Nějak utěsnit spojení základny s krytem? Nebo je tam něco, co těsní, ale já to nevidím?
Olej totiž nejspíš nebyl vypuštěn záměrně. Došlo k jeho ztrátě nejspíš proto, že to netěsnilo. Dokonce, když jsem se snažil sundat kryt, vyteklo z toho trochu vody...
Jinak motor je elektricky v pořádku, neprobíjí, točí se.
EDIT P.S. Když o tom tak přemýšlím, olej je lehčí než voda, tudíž se nemůže stát, že pokud kryt čerpadla dobře těsní seshora (to víčko svorkovnice a kabelová průchodka) a je plně naplněn olejem, voda nemůže do nitra vůbec vniknout Pak tedy není třeba spodek nijak zvlášť těsnit. Nebo se pletu?
Jestli je vinutí v pořádku se přesvědčíš měřením. Izolační stav megmetem. Pokud byla ve zbytku oleje voda, máš vadnou ucpávku hřídele a "natlačila" se Ti tam voda. Pokud je tam transformátorový olej, mělo by se vinutí před naplněním novým olejem nechat vysušit. Předpokládá se, že napřed opravíš ty ucpávky. Jak jsem psal - víc by Ti poradili v servisu, při nejmenším by Ti mohli pomoct se sháněním nutných dílů. Po opětovném naplnění si aspoň nech změřit izolační stav (pokud nemáš doma megmet)
Založen: Jan 19, 2016 Příspěvky: 1515 Bydliště: Liberecko
Zaslal: so červen 09 2018, 19:15 Předmět:
Nakonec jsem po otevření horní zátky a odpojení zbytků kabelu zjistil, že je tam plný stav oleje.
To pak znamená, že motorový prostor těsní. Pod ním ale musí být ještě nějaký prostor, odkud vytekla ta voda. Ten má taky těsnit a být naplněný olejem (pomocí těch otvorů naboku, vedle výtoku?)
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18683 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: so červen 09 2018, 21:06 Předmět:
Sadu nekupuj , je zbytečně drahá , kup si metráž a máš do zásoby . Neměl jsi se v tom vrtat , jen nastavit kabel . Gelová spojka není pro upevnění kabelu , šroubovací zase není pro trvalé ponoření . Toto čerpadlo je , narozdíl od dnešních bordelů určeno pro trvalé ponoření .
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 884 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: ne červen 10 2018, 8:31 Předmět:
Matně vzpomínám když jsem byl na střední na praxi v Kovohutích v elektrodílně tak toto čerpadlo tam opravovali. Motorový prostor byl suchý (nebo už ho mezitím z čerpadla vypustili?) Horní velké víko bylo těsněné O- kroužkem.
Olej vypouštěli a dolévali některým z těch otvorů zatěsněným šrouby u výtlaku, byl jen pro mazání ucpávky tak moc tam toho nebylo. (Právě s tim olejem jim z z ní vyteklo trochu vody.) Možná jeden byl plnící a druhý kontrolní/odvzušňovací, ale to už je moc dávno.....
Naposledy upravil foxrider dne ne červen 10 2018, 9:00, celkově upraveno 2 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.