Zaslal: út září 05 2017, 8:53 Předmět: Malinký alternátor
Chci použít 3f synchronní motorek jako alternátor, optimálně bych odebíral několik set W. Napětí na výstupu kolem 30V, frekvence není důležitá.
Má to být lehké, mobilní.
K dispozici mechanický výkon na vstupu kolem 1 kW.
Má to nějaká úskalí nebo je vhodnější jinačí altík?
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6650 Bydliště: Praha
Zaslal: út září 05 2017, 21:00 Předmět:
Synchronní motor bude mít asi v rotoru permanentní magnet? Pokud by byl rotor buzený, šlo by buzením regulovat výstupní napětí, pokud je v rotor s permanentním magnetem, regulovat vstupní napětí nelze, jedině paralením zkratovým regulátorem, jako u motocyklů. Problém může být, jestli to ten motor vydrží, alternátory se konstruují tak, aby takový režim umožnily, u motoru ti podle konstukce také může shořet vinutí. Pokud potřebuješ 30V, použij automobilní alternátor, vyházej diody a nahraď je takovými, co toto napětí vydrží, pokud potřebuješ DC výstup, při AC jen vyhodit původní diody. 24V alternátor by to vydržel rovnou bez modifikace, tam jsou diody dimezované pro 30V dostatečně. Uprav regulátor nebo ubastli jiný a je vyřešeno.
Synchronní motorek jako generátor 30V o výkonu několika set W?
Nevím, jaká velikost toho motoru je pro Tebe přijatelná, abys to ještě nazýval motorkem - Motorek na pohon grilu to asi nebude. To spíš automobilový alterátor - Zapojíš jej standartně s regulátorem a baterií pro nabuzení a máš zdroj. Internet je zahlcen spousty návodů, jak adaptovat visací stropní ventilátory na generátory elektrické energie. Google a hledat "ceiling fan generator" - vytěžený výkon závisí na tom, jaký seženeš magnety, jak navineš stator a na provedení. U autoalternátoru můžeš rozebrat rotor a na místo jeho buzení tam můžeš dát nějaký ty ultrasilný magnety. Diody vyměň za ty, co vydrží požadovaný napětí a proud
když se zamyslíš, jak funguje alternátor z cizím buzením a alternátor "magneto", tak Ti to rychle dojde. A to:
Alternátor z cizím buzením se regulátorem "namagnetovává", neboli budí podle zátěže a otáček. Pokud máš malý odběr, tak se buzení snižuje a pokud vysoký, tak se zvyšuje - A to tak, aby na výstupu byla žádaná hodnoty napětí při jakýmkoliv proudu. Při nadodběru se zase začne omezovat buzení, aby se zajistil bezpečný porvoz.
MAGNETO:
představ si alternátor nabuzený na maximální úroveň. Jeho napětí závisí na otáčkách i zátěži. Protože buzení nemáš jak regulovat - je z kusu feritu (napřiklad) musíš to zaonačit tak, aby alternátor dával dostatek šťávy při nejnižších otáčkách a normální zátěži (zapalovací souprava a jakýs takýs dodíjení baterie). Řeší se to tak, že se alternátor navrhne tak, aby i při těchto podmínkách dodával dostatečně velké napětí. Proud je omezen indukčností statorového vinutí (čím vyšší otáčky, je vyšší frekvence a vyšší napětí a tím indukčnost vinutí víc omezuje proud - altík je v podstatě jakoby zdroj konstantního proudu). Protože při vyšších otáčkách a nižší zátěži dává alternátor maximum, musí regulátor fungovat principiálně jako výkonná Zenerova dioda. Co se nespotřebuje, to se propálí na teplo. Zkrat a přetížení jistí vnitřní impedance alternátoru a nebo v krajním případě pojistky. Sériový regulátor by vyšel složitěji, protože by si musel poradit z vysokým rozdílem napětí volnoběh/maximální otáčky. Takhle je tam pár tyristorů, co ve správný okamžik zkratují alternátor.
Pokud je MAGNETO načatý, může se bez zátěže a regleru probít vinutí. Bývá tam bez regleru až 200V v otáčkách.
(Vím, že MAGNETO je originální název zapalovací soustavy od Bosche, ale tento pojem se běžně používá i pro alternátory z buzením trvalým magnetem)
Má to sloužit k dobíjení baterií akunářadí (parametry nemám). A má to být lehké, do batohu. Výstupní výkon postačí podstatně menší, řekněme 100W. Altík je na to trochu těžký. Co předělat sériový motorek z mixeru na cizi buzení?
A myslíš si, že by ho dělali velkej (podle Tebe) jen tak?. Já nevím, jaký jsi měl alternátor v rukách, ale ta velikost je odpovídající, protože fyziku neojebeš. Navíc to máš i "ze stabilizátorem". Klidně si projdi na netu všechny elektrocentrály a podívej se jim na ty generátory. Fakt nevymýšlej vymyšlený.
V předchozích příspěvcích jsem Tě posílal za Googlem, abys tam omrkl ty větráky. Taky se tam můžeš podívat na teorii o alternátorech, nebo dynam. I u obyčejnýho trafa potřebuješ nějakou hmotu železa, abys přenesl 1000W.
Dělávám v práci s alternátory, co mají 24V/4.5KW, váží 80KG a to nepočítám další bižutérii okolo něj, jako je regulátor a usměrňovač, co je ve zvláštní skříni mimo. V tom alternátoru není nic víc nazbyt, co se nepodílí na pevnosti a nebo na funkčnosti.
Kup si benzínový agregát. Máš to nejlevnější a nemusíš bastlit. Věř, že ani motorek z vrtačky jednoduše nepřeškolíš na 1KW dynamo. To bys jej musel dost převinout, aby Ti dalo kolem 100W výkon. A o chlazení se raději nebavím.
A vůbec, bylo by nejlepší, kdyby jsi poskytl informace o tvém soustrojí, kterým chceš generovat ten výkon pro pohon generátoru.
V jednom "Urob si sám" vyšel návod na stavbu větrné elektrárny. kdybys měl možnost zjistit, ve kterým čísle to bylo, můžu Ti jej poskytnout v PDF. Mám všechny, kde se "bastlilo" (1970 - 1994)
Výstupní výkon postačí podstatně menší, řekněme 100W.
Souhlasím. Ten návrh jsem zmínil ve spojitosti s menším požadovaným výkonem na výstupu.
Ty větrné elektrárny v USS jsem našel. Má to pěkně popsané zde.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: čt září 07 2017, 17:00 Předmět:
To, že to má být nositelné v batohu, napovídá, že ten člověk který to nesl, bude taky točit kličkou.
t=81374
Mimochodem, kůň, kterého se pokusili udřít, dokázal dodávat nějakých cca 700 Wattů.
Normální člověk dosáhne mnohem, mnohem míň.
Ani těmi 100W bych si nebyl jist. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Zdravím,
jen pár tipů: jako altík bych doporučil nějakej bldc motor s permanentníma magnetama- něco jako toto https://hobbyking.com/en_us/kd-53-30-high-voltage-brushless-outrunner-190kv.html který bude velmi tvrdým zdrojem napětí a to s váhou do 1kg- ten v odkazu má 670g, kterej by moh půl kw trvale dát. (něco podobnýho mam v elektrokole)
Motor volit podle výkonu (s dostatečnou rezervou) napětí(počtu článků) a rychlostní konstanty KV (otáček na volt) tak aby při provozních otáčkách spalovacího motoru ideálně okolo oblasti max. krouťáku dával požadované napětí s rezervou na úbytek na usměrňovači, odporech vinutí, rozptylových indukčnostech atd. výstup usměrnit, vyfiltrovat- i kvůli špičkám. Výstupní napětí regulovat buď otáčkama případně step up/down měničem dle konfigurace a nebo obojím- kvůli možnosti malých otáček spalovacího motoru při nízkém zatížení pro úsporu paliva.
Dále bych doporučil zadat do googlu a youtube něco jako RC engine generator, na youtube je pár pěknejch videí a informací .
Docela dobrý by bylo znát hmotnostní/rozměrové požadavky, jakej bude použitej spalovák, průběh výkonu a momentu na otáčkách, nebo aspoň maximální otáčky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32092 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá září 08 2017, 11:22 Předmět:
Kdybys radši přestal blbnout a zamyslel se kam lezeš a na co čumíš. Skoro 34 tisíc otáček, zdvihovej obsah 0,28 cub.inch neboli 4,57cm³ - víš na jaký stránce to jseš? To jsou modelářský stránky s motorama pro letadla a buggyny - neboli životnost takovýho motoru se pohybuje v řádu nanejvejš několika hodin běhu a pak komplet generálka... Jako energetickej zdroj navíc absolutně nevhodný, jeho charka je špičatá jak Zugspitze - pod 10 000RPM bude mít výkon s bídou těch 100-150W, ale ani tak si na životnosti moc nepomůžeš. A navíc je to dvoutakt. Spíš se podívej po nějakým 4-taktním minimotorku určeným jako pomocnej na kolo - oholenej o "zbytečný" dekly a další příslušenství bude taky docela lehkej - a hlavně nepotřebuje nitrometanový palivo (nákup jen ve speciálkách nebo přes interfernet, nutný jedový osvědčení a další voloviny), jako ten modelářskej, ale vystačí si s normálním Naturálem BA-95 plus jeho životnost se dá počítat na minimálně stovky hodin běhu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.