Vysaval som auto, zrazu sa zmenil zvuk vysavaca a vyvalil sa dym a smrad. Chcel som ho vypnut, ale neslo to, musel som ho odpojit zo zasuvky.
Vysavac som rozobral a zistil som, ze sa rozpadol gumovy uchyt motora. Motor sa pretocil, jednym drziakom uhlika narazil do privodu, kde ostra hrana prerazila izolaciu (este pred vypinacom, preto sa to nedalo vypnut) - jeden uhlik bol teda napojeny priamo na siet. Vo vysavaci je kopa uhlikoveho prachu, drziak toho uhlika je pri komutatore opaleny a koniec uhlika je nerovny.
Mohol to motor prezit? Je to standardny cinsky 1200W.
Založen: Oct 11, 2010 Příspěvky: 3500 Bydliště: SK
Zaslal: pá srpen 26 2016, 14:36 Předmět:
Skontroluj ci drziak uhlika neposkodil komutatorove vyvody a droty vinutia rotora pri komutatore .Ked je vsetko OK, tak napis sem typ motora a napis ze potrebujes gumovy drzak motora ,drzak uhlika a uhlik.Vycistis veci od prachu a malo by to byt OK.Mne raz ked som skusal motor po takej istej oprave vytrhlo z ruky a bolo po nom .Bacha na to!
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34079 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá srpen 26 2016, 14:39 Předmět:
Ked motor tocim rukou, pocujem dost neprijemny hluk od uhlikov. Jeden uhlik ma asi 1,5 cm, druhy okolo 1 cm. Poskodene nevyzera byt nic. Na 12V sa motor toci, len ten hluk je hrozny.
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2379 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: pá srpen 26 2016, 14:56 Předmět:
Řekl bych, že ten motor bude v pořádku (no, aspoň v takovém pořádku, v jakém může čínský motor být), pokud se něco pokazilo, tak jedině z důvodu mechanického nárazu po protočení motoru - elektricky by to měl přežít. Kopa uhlíkového prachu a krátké uhlíky v něm nejspíš byly i před závadou. Ten rachot od uhlíků může být normální - většinou jde při menších otáčkách (při zapojení motoru přes žárovku a pod.) něco slyšet, ale při zapojení naplno se hluk uhlíků a ložisek změní na klasický řev motoru.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34079 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá srpen 26 2016, 15:05 Předmět:
Ten motor ma asi 2 roky a velmi som ho nepouzival. Jeden predtym sa mi spalil - mam niekde ze neho odlozene uhliky. Skusim teda dat doporiadku to uchytenie a vrazim to do zasuvky.
Jestliže se Ti dostal jeden uhlík přímo na síť, tak se Ti vykrátilo jedno statorový vinutí. Záleží na tom, jak dlouho nechals ten motor běžet, než jsi ho odstavil. Při tom jsi měl vyšší odběr proudu a rotor měl vyšší otáčky.
No nic - prohlídni kotvu, stav lamel a uhlíků. Porovnej mezi sebou ohmické odpory statorových cívek. A to tak, že mezi minimálně jeden uhlík a komutátor dáš kus papíru, nebo vyjmeš rotor a změříš přívod s příslušným uhlíkem. Na rotoru zkontroluj stav komutátoru a vinutí. Můžeš si cvičně změřit lamelu vedle lamely miliohmetrem - jen nepodrápej dráhu uhlíku.
Motor zkompletuj, vyjmi případný papírky pod uhlíkama a oprav místo, kde se Ti prosekla izolace uhlíkovou šachtou. Motor napřed rozchoď na 12V až 24V zdroji - bezpečně se Ti roztočí a přitom ještě nehrozí nebezpečí úrazu el proudem a nechtěný nasátí předmětů . Pokud jej zapneš na stole přímo na 230V, počítej, že jeho hluk se podobá tryskovému motoru a při rozběhu má dost velký reakční moment, takže Ti může "utéct ze stolu", pokud jej dostatečně nepřidržuješ - přes hadr jej upni do svěráku a zabezpeč, aby ses nedotkl živých částí a před sacím otvorem turbíny nic nebylo. Jiskření musí být drobný modrý jiskérky. Pokud se začne projevovat zelený plazivý jiskření, kotva je načatá a brzo odejde.
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2379 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: pá srpen 26 2016, 15:54 Předmět:
To vyšší napětí na rotoru by ale opravdu nemělo vadit - v závislosti na průtou vzduchu motorem je na něm od 210V (při plném průtoku vzduchu) až skoro 230V při ucpaném motoru (změřil jsem 227,9V, ale nevím aktuální síťové napětí). Motor je pochopitelně rozumné si nějak uchytit a zajistit mu pomalý rozběh - přes žárovku, regulační trafo nebo nějakou triakovou regulaci - viz obrázek.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34079 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá srpen 26 2016, 20:07 Předmět:
Jedna lamela komutatora vyzera byt vyssia ako ostatne - ked cez nu prejde uhlik, tak to tukne a preto je to take hlucne. Preto sa asi tak rychlo zodrali tie uhliky. Ze by vyrobna vada?
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2379 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: pá srpen 26 2016, 20:16 Předmět:
To spíš bývá z toho důvodu, že se začína rozsypávat komutátor - nejdřív teplem popraská a pak ho odstředivé síly začínají trhat až se někdy roztrhne na kusy. Jindy jen vylezou nějaké lamely. Výrobní vada to nebude (pokud neberu jako výrobní vadu výrobu v číně) - komutátory se před montáží na motor soustruží.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.