Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6568 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: po září 12 2016, 18:14 Předmět: Něco z Anglie-energetika
"Dovolím si sem dát zase něco malého z vlastní zahrádky. Jsem teď v UK a protože Anglie jakožto ostrov není v zásadě energeticky připojená ke kontinentální Evropě, což by jí poskytlo prostředky pro balancování energie v síti, tak se daleko víc potýká s problémy elektrizační soustavy způsobenými mimo jiné i obnovitelnými zdroji energie. Pokles dodávek energie z fotovoltaiky či větrníků vyžaduje často rychlou reakci ostatních zdrojů za účelem doplnění energie v síti. Nemají tu dostatek konvenčních elektráren schopných rychlé reakce, tak tady začali budovat menší decentralizované zdroje v podobě polí dieselagregátů, občas i plynových agregátů.
Vypadá to tak, že v případě nedostatku energie toto pole buďto samo nastartuje (třeba dle poklesu frekvcence v síti pod danou úroveň) a nebo je nastartováno vzdáleně přes počítač napojený na dispečink provozovatele přenosové soustavy. Tato "elektrárna" tedy musí vcelku rychle nastartovat, připojit se na síť a začít dodávat energii. V případě nedostatku energie je požadavek na rozběh v řádu minut. V případě podfrekvence je potřeba mnohem rychlejšího zásahu v řádu sekund. Pokud se má celý systém připojit třeba do třiceti sekund, tak to vypadá tak, že na samotný rozběh motoru připadne ještě méně, motor v důsledku běží maximálně deset sekund na volnoběh a během dalších pěti vyjede na maximální výkon. Motory nemají předehřev a tyto jevy se často vyskytují i v zimě. Na tohle si vzpomeňte, až budete příště přemýšlet, jestli studenému motoru můžete naložit plný kotel, když potřebujete někoho předjet.
Bohužel se mi nepoštěstilo u tohoto typu startu být (odehrává se zřídka kdy), ale prý se celé místo zahalí do hustého černého dýmu. Tak to jen tak pro představu čím je nutné kompenzovat provoz nespolehlivých obnovitelných zdrojů elektrické energie. Lokalita kde jsem byl obsahuje 48 agregátů, každý s jmenovitým výkonem 440 kW, celkem tedy lehce přes 20 MW. Spotřeba paliva činí při plném zatížení (což je zde zpravidla vždy) cca 5000 litrů nafty za hodinu. Při troše štěstí nás to čeká brzy i na kontinentě, protože zmagoření Němci stále ještě nemají jasno které jaderky už odstaví nadobro a které ještě ponechají v provozu, osud těch našich je taky nejistý a na výstavbu nových je dost pozdě vzhledem k tomu jak dlouho to trvá. Naštěstí je zatím možné na kontinentě energii přelévat tam kam je potřeba, ale i to má své limity. Proto se taky letos na několik bodů propojení s německem instalovaly komplikované transformátory s posunem fáze, aby bylo možné tok energie ze severní evropy resp. z jejich větrníků v případě větrného počasí "odklonit" přes Německo, abychom předešli destabilizaci naší energetické soustavy. "
"mechanicky nejsou motory nijak upravené. Zatím je situace taková, že v tomhle režimu motory startují maximálně jednou za měsíc. Co je upravené je kalibrace ECU, protože zrovna těmhle motorům se nechtělo fázovat při 49,7 Hz. Byla tam singlespeed kalibrace a ECU se proti vnější regulaci bránila a táhla motor pořád na 1500 RPM. S allspeed kalibrací to jde bez problémů.
Je tu ještě několik módů provozu, kdy je rampa pomalejší a z nuly na max jdeš 3 minuty.
Pak je tu ještě jeden specifický systém. V období od listopadu do února se v určité hodiny tohle pole startuje podle kalendáře. Jde o to, že national grid vyhodnocuje přes zimu tři půlhodiny vednech, kdy byla největší spotřeba, typicky velmi chladné dny, kdy ještě k tomu nefouká vítr. Pokud dodavatel dodává v těchto třech půlhodinách, tak se může těšit z velmi vysoké výkupní ceny za MWh. Naopak velcí odběratelé jsou v tomto období trestáni zdražením ceny elektřiny.
Existují další druhy těchto balancing services. Jedna z nich dokonce vyžaduje plný výkon celého systému do 10s. Tam už se nedá se spalovacím motorem dostat. Než se přecvakají všechny jističe, tak by se agregáty nestihly nafázovat na síť. Proto je plán dodávat prvních 15 minut 20 MW z baterek! a pak teprve spustit motory.
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2376 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: po září 12 2016, 18:43 Předmět:
Já se spíš divím, že jim nestačí existující HVDC přípojky z Francie a Nizozemí a musí to řešit takto (a stavbou dalších přípojek do Belgie, Dánska, Islandu a Norska).
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2130 Bydliště: Oslavany
Zaslal: út září 13 2016, 9:44 Předmět:
To je zajímavé. Chtěl bych vidět jak velké sály budou s těma baterkama a jaké typy těch baterií použijí. Možná ty baterie vyjdou i levněji než ten obrovský disel.
a pokud jde o odstavení jaderných elektráren v Německu jsem všemi deseti pro. Myslím si že v současné situaci v Evropě není politicky řešitelná bezpečnost těchto elektráren. Přeci nemohou diskriminovat zákazem vstupu někoho kdo by chtěl jít do elektrárny co by zaměstnanec s bombou obzvláště pokud by to byl multietnický obohacovač z Afriky co moc chce pracovat v atomce...
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: út září 13 2016, 9:54 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
a protože Anglie jakožto ostrov není v zásadě energeticky připojená ke kontinentální Evropě...
Tohle asi úplně pravda nebude.
Nicméně jestli tam podobné generátory opravdu existují, tak se spíše jedná o řešení vykrývání špičkového odběru, který, jak známo, je velmi drahý. I u nás již velké podniky používají podobné zdroje, provozované třeba jen půl hodiny denně.
Takže to možná s tzv. obnovitelnými zdroji asi moc nesouvisí. Zvláště když si uvědomíme, že většina jich asi bude vycházet z větrných elektráren a na západním pobřeží Atlantiku asi málokdy přestane foukat z minuty na minutu.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.