Založen: Dec 14, 2015 Příspěvky: 168 Bydliště: 61800
Zaslal: ne červenec 17 2016, 19:16 Předmět: Napájení kompresoru do auta z ATX zdroje
Ahoj,
mám 350W ATX zdroj, který na větvi 12V dokáže dodat 19A. Mám kompresor na 12V, kterej chci napájet zmíněným zdrojem. Proudově má kompresor odběr 12A ať je zatíženej a nebo ne.
Když kompresor připojím na zapnutý zdroj, tak se vypne v důsledku přetížení. Musím zapnout zdroj s připojeným kompresorem a i to se často vypne. Chci se zeptat na radu, jak tento problém vyřešit? Nějakým termistorem? Díky
Roman
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1216 Bydliště: Pardubice
Zaslal: ne červenec 17 2016, 19:27 Předmět:
Ano, termistor PTC by byl dobrý. Například automobilová žárovka (o výkonu 20÷60W) v sérii překlenutá vypínačem.
Takže pokud má kompresor na sobě vypínač, tak do něj umístit tuto žárovku paralelně k vypínači a proces zapnutí následující:
1. vypnutý vypínač na kompresoru-připojit ke zdroji
2. zapnout zdroj - rozežhne se žárovka a kompresor bude mít snahu se rozběhnout
3. zapnout vypínač na kompresoru
Je to takový softstart ručně dělaný. Výkon žárovky vyzkoušet zkusmo.
NTC termistor by byl lepší, ale nevím jestli by utáhl takový proud. Případně by musel být nějaký výkonný - tedy drahý.
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3504 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: ne červenec 17 2016, 20:02 Předmět:
Jenže přes tu žárovku se kompresor stejně nerozeběhne a po jejím překlenutí stejně zareaguje nadproudová ochrana zdroje. Je jen otázkou času, kdy to chudák zdroj vzdá definitivně. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: ne červenec 17 2016, 20:07 Předmět:
Také bych zkusil trochu (nebo trochu víc) zatížit 5V větev. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1216 Bydliště: Pardubice
Zaslal: ne červenec 17 2016, 20:08 Předmět:
Myslím, že za zkoušku to stojí. Žárovku má doma každý a za pokus se nic nedá
Shánět další součástky nebo obvody se může vždycky.
Kdybych nebyl línej, tak dojdu do auta pro kompresor a zkusím to. Žárovku H4 mám v modulu se zdířkama, takže napojení je otázkou pár vteřin.
Pokud motor nepohne z kompresorem, tak proud neklesne a tudíž zdroj bude stále vypadávat. Nejjednodušší varianta je olověný pomocný akumulátor, nebo kondenzátor dost vysoké kapacitě. Nevím, která běžná žárovka by dokázala omezit proud zdroje PC těsně pod hodnotu "pádu" (překročení proudu, který vypne zdroj) - to snad odpor realizovaný delším kabelem, nebo výkonným zátěžovým odporem.
Ale nechápu důvod provozovat 12V mrzáka na 12V vytvořených z elektrovodné sítě. Já osobně používám k podobnýmu kompresoru NiCd akumulátory do akuvrtačky (na drzo na tom akumulátoru podržím vývody kabelu kompresoru). Ty nabiju tou nabíječkou a jeden aku v pohodě nafoukne jedno, či dvě plně "vyfouklé" jízdní kola.
Každopádně pokud trváte na foukání kol PC zdrojem, připojte k němu paralelně olověný akumulátorek. Záběrný proudy a přetěžování pokryje on.
Jinak roztočit ten plastový krám se mi nepodařilo ani tím stříbrným zdrojem, co prodávají v GM (12V/20A). Než motor pohne pístem, stihne proudová špice vypnout i ten modulový zdroj.
Naposledy upravil Artaban001 dne ne červenec 17 2016, 20:30, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1216 Bydliště: Pardubice
Zaslal: ne červenec 17 2016, 20:28 Předmět:
A ještě jeden nápad-co kompresorek nejprve napájet z +5V větve a teprve po "ustálení" proudu přepnout na +12V?
Taky takovej ručně dělanej softstart vyžadující jen přepínač.
To su teda "profi" riesenia na takomto fore O ATX zdrojoch je toho uz popisane tolko, ze ani laik by nemal mat velke problemy ich upravit - pozri si, aky mas riadiaci IO, najdi jeho datasheet a staci zvysit kapacitu kondiku na spatnej vazbe, ktora zodpoveda za vypinanie zdroja
Založen: Dec 14, 2015 Příspěvky: 168 Bydliště: 61800
Zaslal: po červenec 18 2016, 10:34 Předmět:
A jakou hodnotu navíc bych tam měl použít? Zatím jsem ho teda nerozdělával, tak hodnotu nevím. Ale jestli třeba dvojnásobek a pod. No a neodejde za chvílu ten zdroj, nebo ty "zkraty" bude schytávat kondík?
Jinak kompresor není plasťák, ale jeden z těch lepších. A když už ho mám, tak jinej neni třeba.
V první řadě si zjisti jeho odběr. Nejlépe tak, že z auta, nebo baterie klešťovým ampérmetrem na stejnosměrný proud. Potom bych řešil, zda má PC zdroj dostatečný výkon 12v sekce. Ten "plechový kompresor" bude žravější, protože nemá převodový kola a je výkonnější. Při chodu naprázdno zdroj musí ustát proudový náraz, než se roztočí motor ( to by vyřešil kondenzátor a nebo úprava zmíněna výše). Při záběru to bude horší. To rozhodne až ampérmetr.
Založen: Dec 14, 2015 Příspěvky: 168 Bydliště: 61800
Zaslal: po červenec 18 2016, 15:13 Předmět:
Odběr jsem měřil, ale boužel nemám analogový ampermetr a proudový náraz nezměřím. Jen jsem naměřil digitálem 12A až běžel, takže to vím jistě, kolik má odběr při běhu.
Ten odběr je když to tlakuje, nebo vrní naprázdno? - Kolik si vezme maximálně by šlo odhadnout, kdyby se Ti ten motor podařilo zablokovat a pustil bys do něj nižší napětí - třeba 5V. Při těch 5V si vezme nějaký proud, Ohmovým zákonem spočítáš odpor a pak ten proud spočítáš na 12V.
Já vím, že to totálně zabržděnýho stavu jej provozovat nebudeš, ale těch pár ms, než se roztočí ten motor a tím ten proud klesne, tak ten max proud bude muset zdroj dodat. Buď vybitím větší baterie kondenzátoru (budeš muset stejně pořešit přednabití, prázdný kondík Ti ten zdroj vypne taky), nebo pomocný olověný akumulátor (který pokryje špičku).
Pak máš možnost vyrabovat mikrovlnnou troubu, VN trafo zbavíš toho vinutí, kde je nejtenší drát a navineš namísto něj odhadem 15 závitů silnýho izolovanýho drátu, jaký se Ti tam podaří dostat (počítám, že magnetron má na žhavení 3 závity pro 3V). Pak pořídíš výkonný můstek - třeba na 100A a máš "parní zdroj", který Tě nebude příliš mnoho stát a který neřeší proudouvý nárazy. Ujistíš to na výstupu autopojistkou dimenzovanou podle tloušťky kabelu, co se Ti tam podaří navinout.
http://danyk.cz/12vmot.html
Založen: Dec 14, 2015 Příspěvky: 168 Bydliště: 61800
Zaslal: po červenec 18 2016, 18:03 Předmět:
no a nebude jednodušší tam teda dát ten termistor? Stačí 15A, nebo to musí být velikost startovacího proudu? Odběr 12A je jak na prázdno, tak při nafukování do 6ti atm. To sem zkoušel
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.