Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Problém s časovačem 555
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Vojta_bastlir



Založen: Jan 11, 2016
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 12:58    Předmět: Problém s časovačem 555 Citovat

Zdravím, už jsem opravdu bezradný a tak se obracím na zkušené profesionály s prosbou o pomoc. Potřeboval jsem zpožďovač do auta (palubní napětí 11,5 - 14,8 VDC) tak jsem navrhl následující zapojení (viz obrázek).

Vše na stole funguje bezvadně, ale při připojení do auta se nabíjení kondenzátoru C1 děje značně nestále (čas je třeba +-60% jinak). Myslím, že tam hraje roli palubní napětí (jeho kolísání) a hlavně okolní teplota. Je to elektrolit a podle datasheet by měl fungovat do -5°C.

Jsem opravdu bezradný: zkoušel jsem napětí stabilizovat zenerkou, ale moc to nepomohlo ...

Za každý nápad nebo podmět budu nesmírně rád !

Vojta



555.png
 Komentář:
Tady je to zapojení.

Stáhnout
 Soubor:  555.png
 Velikost:  12.89 kB
 Staženo:  119 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32047
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:04    Předmět: Citovat

Najdi si zapojení zpožďovače (Time delay) a zapoj to podle něj, já si myslím, že kromě teplotní závislosti se ti tam míchá fakt, že ten kondík nenabíjíš pokaždý ze stejnýho výchozího napětí .
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Vojta_bastlir



Založen: Jan 11, 2016
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:19    Předmět: Citovat

Díky za reakci !

To jsem zapomněl napsat: To mě taky napadalo, ale při měření pokaždé kondenzátor vybiju (zkratuju). A když měřím jak na něm roste napětí a venku je třeba kolem nuly, tak se nabíjí neuvěřitelnou rychlostí (kondíky jsem zkoušel asi 3 ...).

P.S. Ve všech knížkách co mám je to zapojení stejný (a i podle vnitřního schématického zapojení to dává smysl). Hledal jsem na netu i v knížkách, ale nikde ani ťuk o tom podobným problému ...



Time_delay.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Time_delay.jpg
 Velikost:  94.89 kB
 Staženo:  38 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32047
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:23    Předmět: Citovat

A ten elyt je hnilíkovej, nebo to je tantal a časovač je bipolár (555) nebo CMOS (7555) provedení?
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6637
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:31    Předmět: Citovat

Chtělo by to udělat lépe, podívej se na cmos 4060, je to oscilátor s děličkou, do oscilátoru použiješ podstatně stabilnější keramický C a zpoždění záskáš vydělením několika tisíc kmitů oscilátoru. Vyhneš se nestabilnímu elektrolytickému C, 555 na jakékoli delší časy není dobrá, hlavně pro velký rozsah teplot. nebo to celé obvodově úplně nejsnáze realizovat nějakým MCU, to je ale asi mimo možnosti tazatele. Do auta bys měl na vstup napájení dát minimálně RC filtr a za něj transil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
serviceman



Založen: Jul 09, 2013
Příspěvky: 4044

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:42    Předmět: Citovat

Celé bych to napájel ze stabilizátoru. Normální 78XX ale nestačí, do aut se kvůli napěťovým špičkám dělalo jiné provedení.
_________________
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vojta_bastlir



Založen: Jan 11, 2016
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 13:52    Předmět: Citovat

Časovač je SMD CMOS (TLC555ID SO8, TEXAS INSTRUMENTS): schválně jsem volil ten s velkým rozsahem teplot a i napájení.
Kondenzátor je hliníkový elektrolit 100uF/25V (Operation temperature -25 ~ +85°C). Později jsem vyzkoušel i tantalový, ale bez většího zlepšení.

Hmm, díky Zaky: transil a RC filtr, vyzkouším. S 4060 už jsem něco zkoušel a je fakt, že nikdy nebyl problém. Jsem kutil a prostě mi to nedá spát proč tohle zapojení nefunguje jak má. MCU se mi zdá jak kánon na vrabce (potřebuju "jen" zpozdit sepnutí relé). A kapacita kondíku i odpor rezistoru by mělo být "v normě" (podle knížky od pana J. Hájka, časovač 555). Našel jsem dokonce v několika publikacích pro motoristy i kompletní zapojení přímo do auta a tam právě ani transil ani RC filtr na vstupu nikde nebyl.

A zkusím tedy ještě integrovaný stabilizátor místo té zenerky.

Super, mám teď alespoň směr !
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 14:23    Předmět: Citovat

Abys nemusel běhat do auta a vyzkoušel tu teplotní závislost, dej to jednoduše do ledničky či mrazáku a pak to přeměř. Jen pozor na orosení.

Co svody na DPS ?

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
PavelFF



Založen: Feb 18, 2008
Příspěvky: 5030
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 15:11    Předmět: Citovat

Velikost napájecího napětí přece musí mít jen minimální vliv. Teplota taky neudělá 60% rozdílu.Podle mě ti to chytá rušení z auta.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 15:18    Předmět: Citovat

Je taky otázka, jestli je tam při vypnutí napájení skutečně 0V a ten elyt se vybíjí až na nulu. Většinou se přidává dioda přes odpor.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
PavelFF



Založen: Feb 18, 2008
Příspěvky: 5030
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 15:46    Předmět: Citovat

Asi záleží na provedení,délce vodičů, zemnění,....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hakamusai



Založen: Apr 17, 2007
Příspěvky: 943

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 16:32    Předmět: Citovat

jj,velkej pozor (obvzlášť v případě 555) na rušení a špičky z auta. Taky bych raději použil nějakej MCU (klidně i PIC 10F200 -10F206).
Záleží o jaý spoždění se jedná.Třeba by šlo použít tyristor a napájet to z signálu kde je napětí po zapnutí klíčku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6568
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 16:37    Předmět: Citovat

555 je můj oblíbený. V autě mě jich běhalo hodně (když se to muselo dodělávat, v starých časech). Nikdy jsem neměl takovéto problémy. Chodilo to v mrazech, v horku. Obyčejné součástky. Vůbec vlastně mně funguje 555 vždy, a to byli různé řetězce ap.. Ale nikdy cmos. Těch pár mA navíc se nepo......
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3167

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 17:22    Předmět: Citovat

Osvědčilo se mě dát do napájení tlumivku z kanálového voliče Tesla 110ST nebo zelenou z tiskárny. Čím víc cívek v elektronice, tím líp.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6637
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt leden 14 2016, 17:31    Předmět: Citovat

Taky jsem měl v autě 555 dlouhé roky jako imitaci alarmu a blikalo to a blikalo a blikalo, až jsem s tím to auto prodal, když se zapnul klíček, tak se to zablokovalo a neblikalo aby to neotravovalo, takže případné rušení nemohlo být vidět Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.39 sekund