Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Účinnost ABS
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 9:35    Předmět: Účinnost ABS Citovat

Zdar,

protože jsem po 4 dnech sekání přesčasů kvůli auditu významnýho zákazníka konečně skončil včera v práci v rozumnou dobu, vydal jsem se na zasněžený parkoviště se svým prckem (Ford Mondeo combi 1.8i Mk. II, 85kW) řádit - snažím se o vypilování techniky ukočírování svýho vozidla, když dostane náhle smyk, nebo když budu muset náhle změnit směr jízdy, abych se vyhnul překážce. To dělám každej rok, abych byl řidičem, nikoliv jen vlastníkem řidičáku, kterých u nás jezdí bohužel víc než dost a i na pocukrovaným kruháči jsou v koncích. A nejednou se mi to vyplatilo.
No a k věci - parkoviště je s kopce, rozjezd popředu na jedničku nebo dvojku nebyl možnej, auto stálo a hrabalo prakticky na místě. Tak tam mám trojku, rozjíždím se, najednou se kola chytly asfaltu, otáčky klesly pod pětistovku za minutu, rozsvítila se kontrolka poruchy ABS a ABS bylo mimo provoz (po opětovným nastartování zase funguje).
Ale zjistil jsem, že to auto bez ABS má na sněhu tak o pětinu kratší brzdnou dráhu (byť má tendenci ucukávat mimo směr jízdy). Japato? Kde je chyba? Člověk by čekal, že bude brzdná dráha naopak kratší. Kotouče a brzdovka jsou zánovní, destičky nový, na suchu to brzdí skvěle, bez tendence odbočování ke straně, ABS vrčí, kope do pedálu.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
dreamer



Založen: Oct 22, 2014
Příspěvky: 384

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 9:58    Předmět: Citovat

Ano, myslím že za určitých podmínek může mít kratší brzdnou dráhu zkušený řidič než ABS. Jiná situace by asi byla při vyšší rychlosti na suchém povrchu. Každá další generace ABS je o trochu lepší a ten rozdíl se snižuje. Pořád ale dokáže auto s ABS myslím zastavit dříve nežli průměrný nebo podprůměrny řidič v krizové situaci na kterou není připraven.
Rozsvícení kontrolky ABS bývá způsobeno nízkým napětím v palubní síti - v tomhle počasí celkem běžné i s dobrou baterií. Kapacita díky mrazu hodně pod nominální, baterie krátce po startování které pro ni představuje vysokou zátěž, pravděpodobně zapnuté topení, odmrazování okna a vyhřívání sedačky a pokles otáček způsobil že alternátor vůbec nebo takřka nedobíjí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 42

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 10:04    Předmět: Citovat

ABS je udržení řiditelnosti vozidla, ne na zkrácení brzdné dráhy. Tyto dva požadavky jsou tak trochu protichůdné.

Při brždení s ABS dělá mnoho řidiču chybu, když začne ABS pracovat tj. začne "kopat" do pedálu, tak sníží tlak na pedál. A protože se blokuje přeba jen jedno kolo omezí tím brzdění zbylých třech kol, která by mohla brzdit víc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32041
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 10:34    Předmět: Citovat

Je to tak - i na suchu je brzdná dráha ZKUŠENÝHO řidiče bez ABS kratší než s ABS - jde o to, že ABS má za úkol udržet auto řiditelný v momentě, kdy nezkušenej řidič dupne na pedál a v případě, že se auto dostane do smyku tím, že začne přerušovat brzdnej tlak - proto má na kolech čidla otáčení a porovnává jejich vzájemnou rychlost. Přitom dřívější jednotky přerušovaly tlak do celýho systému, ty lepší to dělají jen do brzdy toho kola, který má o nastavenej rozdíl menší otáčky než zbylý kola.

A celej ten "ftip" je v podstatě v tom, že i zablokovaný a klouzající kolo má na drtivý většině povrchů větší brzdící účinek, než kolo, kterýmu ABS přerušuje brzdnej tlak = snižuje na něm brzdicí sílu - takže pokud by šlo jen o to zastavit auto co nejdřív, nebyly by ABS systémy tak hustě používaný, respektive jejich funkce by byla nastavená jinak. To je třeba u letadel, kde jsou antiblokovací systémy vázaný svojí funkcí až na moment, kdy se zastaví všecky kola celýho podvozku na jedný straně, ne kdy se zablokuje jen 1 kolo. U aut, kde je nutný velice často i při brždění zachovat řiditelnost - KTEROU ZAJISTÍ JENOM ODVALUJÍCÍ SE KOLO, je ABS nastavovaný tak, aby ani při nouzovým brždění nikdy nedošlo k úplnýmu zastavení kol. Je tak úmyslně obětovaná co nejkratší brzdná dráha výměnou za zachování možnosti i při brždění změnit směr = vyhnout se případný překážce = pokud se jako řidič kolizi budu mít aspoň nějakou možnost vyhnout, je to jistější než se před ní za každou cenu zastavit, protože kolizí hrozící překážka může bejt i auto z protisměru, takže i když zastavím, klidně můžu bejt "trefenej" - zatímco když budu mít zachovanou možnost změny směru, můžu se letící hrozbě vyhnout...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 10:40    Předmět: Citovat

Je pravdou, že do nedávna jsem jezdil bez ABS, takže asi ten krám zahodím Very Happy
Podpětím to dozajista selhalo, světla, větrák, odmlžování oken a zrcátek, venku -8°C...

Jo a říditelný - v tomhle případě jede rovně, na natočení volantu nezáleže.

Taky by to mohlo bejt "analogový", ne jen nebrzdí - smyk (skoro nebrzdí). Šlápnu na brzdu, když dojde k zastavení kola, okamžitě to automaticky ubere tlak, dokud se kolo neroztočí a začne postupně přidávat, dokud se nezastaví. A tak dokola.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 42

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 11:01    Předmět: Citovat

Na zkrácení brzdné dráhy se dělají brzdoví asistenti. Ten naopak umí, když usoudí, že se jedná o nouzové brždění, zvýšit brzdný účinek.

Na brake assist Mercedesu je moc pěkná reklama https://www.youtube.com/watch?v=aoUtSAuEa9Y Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jiriS



Založen: Jan 14, 2014
Příspěvky: 610
Bydliště: Ašsko

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 11:27    Předmět: Citovat

Alternátor nedobíjí při poklesu otáček = chyba ABS podpětím????
Viz i další příspěvek- venku teplota -8℃ ???
To jako akumulátor se odstaví- odpojí od spoustavy (a zhasnou světla, nefungují el.čerpadla paliva apod...)????
Chyba byla pravděpodobně způsobená nestandardní změnou signálů od čidel- hnací náprava měla vysoké otáčky, tažená nízké, prudká změna při poklesu otáček hnací nápravy. Podle mne elektronika vyhodnotila jako chybu právě překročení nastavených rozdílů jak mezi koly, tak při prudkých změnách v čase.
Poklesem napětí to určitě nemohlo být.
Jirka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 11:53    Předmět: Citovat

Při ~500ot./min. asi dobíjecí proud bude mizivej, ne? Taky jezdím dennodenně do práce 2×10km, to se za těch 7 minut při svícení, odmlžování a topení aku moc nedobije. A věř mi, že při mrazech to roztáčení podchlazenýho a zatuhlýho mechanismu motoru vezme spoustu šťávy.
Navíc jsem dlouho baterii na zabíječce neměl, minulej tejden inventura, teď příprava Potěmkinovy vesnice pro audit, v rachotě jsem byl od rána do večera. Proto byla baterie dost vybitá a proto to napětí kleslo pod hranici, kterou řídicí systém ABS ještě akceptuje. ŘJ to vyhodnotila jako poruchu ABS, tak jej vyřadila. Jak prosté, drahý Watsone.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
nokijec



Založen: Feb 01, 2011
Příspěvky: 295

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 12:41    Předmět: Citovat

Mě se zase přihodilo při brždění něco jiného.Ráno,vrstva nového sněhu.
Měl jsem Pick-up Favorit r.v.94.Jedu zkusil jsem prudčím přibrzděním zjistit jestli to není pod sněhem zmrzlý.Nějak jsem to nezvládl a motor mi chcípl za jízdy a konec už jsem to nenatočil.Odešla indučka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Puda



Založen: May 20, 2005
Příspěvky: 395
Bydliště: krkonoše

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 12:43    Předmět: Citovat

MetalGod -první mondeo co jsem měl bylo to, co máš Ty, bylo absolutně v pohodě, ale po cca 10-ti letech jsem ho prodal -bylo už moc rezavý.
Teď mám o model novější a dvoulitr duratec. Přijde mi fórovější. Obě auta ale při zásahu ABS dělají to, že značně poklesne napětí. Poznám to na světlech, která trochu pohasnou. Prostě ABS hodně žere. Co ale nechápu je ESP. Když ho teď v zimě nevypnu nevyjedu ze dvorku a když jedu tak, že na něj spoléhám, stoupne spotřeba o cca 2 litry a po delší jízdě začne smrdět spojka. Vlastně jsem nepřišel na to, k čemu to je. Tak bych ho rád vypnul na pořát. Myslím, že na to existuje nějaký vícehmat (jak bývá u fordů zvykem) Neznáte ho někdo?

_________________
Absolutně korektní jedinec s extrémními názory.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jodr



Založen: Jan 20, 2008
Příspěvky: 1378
Bydliště: na vejminku

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 12:50    Předmět: Citovat

ABS je funkční, pokud se některé z kol točí! Pokud dojde k tomu, že na ledovce při zabrždění jdou do smyku všechna kola, ABS nereaguje, protože si myslí, že stojíte a z auta máte naprosto neřiditelné saně.
_________________
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6568
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 13:01    Předmět: Citovat

Na sněhu, ne úplně uježděném brzdí líp taky proto, že před sebou tlačí takový "klín" sněhu. Odzkoušeno i vyčteno. Když jsme za starých časů blbnuli, tak já s abs zastavil na stejné dráze jako ti bez. Akorát správným směrem:-))
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 13:08    Předmět: Citovat

ESP přibržďuje hnací kolo, co se při rozjezdu nebo jízdě oproti druhýmu zrovna protáčí, proto to víc žere, jednak PHM, jednak destičky. Prostě díky diferáku se točí kolo, který jde zrovna nejlehčejc, proto se s jedním hnacím kole na ledě nerozjedeš - to bude hrabat, zatímco to druhý na asfaltě bude stát.
No a to problikávání světel se u mně taky děje, spíš bych to viděl na slabý společný vedení do pojistkový skříně, vzniká na něm přílišnej úbytek napětí. To se mi děje i u světel, stačí zapnout mlhovky. Až bude líp, přední světla i mlhovky půjdou přes relé, ne na hulváta přes společnej vypínač, kterej tím trpí. 6 relátek na to už mám.

_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34026
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 13:47    Předmět: Citovat

Riadiaca jednotka ABS by si mala zavadu pamatat, aby sa dala cez diagnostiku zistit. Ked som mal vadne cidlo jedneho kolesa (asi obcas vypadavalo), tak obcas sa rozsvietila kontrolka ABS a tiez mi prestalo ukazovat rychlost.

Ked som potom znovu nastartoval, kontrolka ABS stale svietila - ale ked som sa pohol, tak zhasla. ABS fungovalo, ale chyba zostala ulozena. U mna diagnostika ABS spociva v prepojeni dvoch pinov v diagnostickom konektore, potom kontrolka ABS vyblika ulozene kody chyb. Vyblikalo mi to chybu na jednom kolese, dal som to vymenit a odvtedy to funguje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5232

PříspěvekZaslal: so leden 23 2016, 15:17    Předmět: Citovat

MetalGod napsal(a):
ESP přibržďuje hnací kolo, co se při rozjezdu nebo jízdě oproti druhýmu zrovna protáčí...
To je funkce EDS ...(bývá pod ESP stejně jako ASR), ale je to jen jedna z funkcí. Prioritně má ESP vyhodnocovat rychlost všech kol + úhel natočení volantu a umí přibrzdit kolo tak aby auto udržela v požadovaném směru. Typicky pak neustřelí jen zadek což by varovalo před náledím a pak z ničeho nic jde celé auto bokem...

Jodr: Tak to fungovat nemůže. Typicky když zašlápneš vždy se bloknou všechny kola. Systém bude předpokládat nějaké zpomalení vozidla. A od určité minimální rychlosti opravdu ABS nefunguje, ale to bude okolo cca 5km/h

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.24 sekund