Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1542 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: po únor 09 2015, 15:47 Předmět:
No má na výběr několik možností: buď pustit love za 6V aku. Nebo Zapičence předělat na 12V, což nebude zas taková sranda. A nebo ten měnič za několi desítek (stovek ?) tisíc, jak píše kolega výše. Fakt geniální nápad. Člověk žasne.
Naposledy upravil Milan_F dne po únor 09 2015, 15:48, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32045 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 09 2015, 15:47 Předmět:
Existuje, jmenuje se VÝKONOVEJ PŘEDŘADNEJ ODPOR, ale jde jen těžko koupit. Musel by se udělat ve formě nějakýho masivního kusu odporovýho materiálu, hodnota odporu by se musela nastavit na přibližně (±10%) stejnou, jakej má vnitřní odpor startér toho auta - a zapojilo by se to úplně stejně jako rozjezdovej odpor u lokomotiv do série se startérem.
Má to dva háčky - muselo by se to UKRUTNĚ DOBŘE CHLADIT, protože (a to je ten druhej háček), by se na takovým odporu ztrácela celá polovina energie odebraný z tý 12V baterie = jeho příkon by byl stejnej, jako výkon startéru...
Uvědom si (i kamarád), že do 6V startéru teče na každej kW výkonu asi 190-200A proudu za chodu - při záběru cca 3x tolik, neboli to bys musel ten měnič mít stavěnej stejně, jako invertor ve svářečce...
A změna napětí ze 6V na 12V není zase tak nereálnej počin, dělalo se to u trabošů docela často, vyměnilo se dynamo za altík i s regulátorem, vyházely se žárovky na 6V a osadily se 12V, vyměnil se spínač intervalů do blinkrů a motorky větráku topení a stěračů, dala se do zapalování indukční cívka (cívky) na 12V - všecko ostatní zvostalo původní, protože přechodem na 2x vyšší napětí se při zachování příkonu všech spotřebičů snížily proudy na polovičku a starý vedení i spínače to v pohodě udržely... Startér to zvýšený napětí zvládal taky dobře, samozřejmě točil mnohem ochotnějc - a obvykle se nestartovalo tak dlouho, aby se stačil nadměrně ohřát.
Tam by byl problém jedině v případě striktního požadavku na autenticitu kusu, jinak v provoze je 12V instalace spíš výhodou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne po únor 09 2015, 15:54, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: po únor 09 2015, 15:50 Předmět:
A co dobíjení, zapalování, osvětlení, relé atd.? Prostě je to celé nesmysl. To raději jinou ojetinu než přestavbu. _________________ Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32045 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 09 2015, 16:06 Předmět:
A čím myslíš, že se nasával vzduch přes žebra válců a část vejfukovýho potrubí do tý kadibudky na kolečkách? Šlapacím kolem? Ano, vodní topení trabi neměl, ale o to dřív mu to hřálo třeba v zimě - to bylo pár vteřin běhu motoru, jen než se rozžhavily svody... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32045 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 09 2015, 17:37 Předmět:
Já teda měl možnost jezdit bakeliťákem, kterej měl do budky větrák elektrickej - sání učuněný plechovým kanálem kolem svodů vejfuku a vedení k přepážce pod čelním sklem měchovou hadicí průměr cca 8cm. Tam plastovej "box" s fukarem a plechová trubka vevařená do přepážky jako průchodka za palubní desku - a tam rozvod do výdechů... Je to sice už víc jak 20 let, ale že to mělo elektrickej větrák si pamatuju dost dobře. Ano, chlazení šlo bez regulace plášťovým ventilátorem hnaným klíňákem, ale na větrání byl 3-polohovej knoflík - vypnuto, pomalý a rychlý točky. A rozhodně to nevypadalo jako nějakej bastl, kterejch se v tý době po našich silnicích pohybovalo víc než dost. A právě taky tenhle "pryskyřičník pádivej" alias "zuřící vysavač" měl od majitele učuněnou záměnu na 12V instalaci, proto vím, že měnil těch motorků víc - ne jenom stěračovej... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7843 Bydliště: Brno
Zaslal: po únor 09 2015, 18:38 Předmět:
Já bych Ekkara nezatracoval, co když jezdil novějším Trabantem?
http://www.trabant.cz/board/atts/2008-02/08714_trabipalubka.gif (17. bod).
Čtyřtakt to nebude, ten se dělal až od roku 1990. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32045 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 09 2015, 18:41 Předmět:
milous2 napsal(a):
Jak by se ten vzduch prohnaný kolem válců asi ochladil? Tady něco nehraje.Přiznej,že je to "bakelitová latina"
Proč by se chladil? Chlazení motoru bylo odstředivým ventilátorem, uzavřeným v plášti a poháněným řemenem. Ale vzduch DO BUDKY šel bokem kolem svodů vejfuků hnanej samostatným ELEKTRICKÝM větrákem. A rozhodně to nevypadalo jako bastl. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1216 Bydliště: Pardubice
Zaslal: po únor 09 2015, 18:51 Předmět:
Nečetl jsme celou plamennou diskusi.
Ale jasně vyplývá,že koupit 6V aku je nejschůdnější. Za určitých okolností by mohlo jít uzpůsobit dobíjení, aby dávalo jmenovité napětí 12V, zapalování také a startér? to by ovšem chtělo 12V verzi.
Hlavně by tazatel mohl napsat o jakého veterána jde.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32045 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 09 2015, 18:55 Předmět:
GeorgeB napsal(a):
...Hlavně by tazatel mohl napsat o jakého veterána jde.
Napsal, je to prej nějakej žabožrout s kosočtvercem ve znaku... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.