Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

AKU 12V - jak na přepínání SER a PAR zapojení

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Benedikt



Založen: Mar 20, 2014
Příspěvky: 2

PříspěvekZaslal: čt březen 20 2014, 12:23    Předmět: AKU 12V - jak na přepínání SER a PAR zapojení Citovat

Zdravím,
chtěl bych se poradit.

Pro pohon elektrokola mám 4ks Pb AKU 12V - zapojeny do série na 48V.
Pro nabíjení je ale potřebuji mít zapojeny paralelně - nabíjím autonabíječkou 12V.
Při pohonu kola teče proud 0-15A, při nabíjení max 4A.

Otázka:
Hledám co nejjednodušší řešení na to přepínání mezi sériovým a paralelním zapojením těch akumulátorů - nějaký takový přepínač. Buť jako už hotový výrobek, nebo i domácí výrobu s nějakým mechanickým prvkem na přešroubování. Hlavně ale odstranit současnou verzi tak, že před každým nabíjením odpojuji všechny dráty mezi akumulátory a zapojuji je jinak, a pak zase zpět. Jednak je to opruz, pak i háklivé na nechtěné zkraty, a ke všemu se tím povolují fastony na konci drátů a pak špatně drží za provozu na akumulátorech.

Díky za nápady nebo tip jak to jednoduše a lacino vyřešit Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Venda



Založen: Mar 22, 2006
Příspěvky: 431
Bydliště: Na soutoku Labe a Orlice

PříspěvekZaslal: čt březen 20 2014, 12:39    Předmět: Citovat

Copak o to, přepínat to můžeš většíma relátkama třeba něco jako tohle http://www.ges.cz/cz/ry2-2co-12vdc-GES05700061.html , ale nebude problém při nabíjení 4 aku najednou ? Všechny určitě nebudou stejně nabitý stejně, aby sis je zbytečně neničil. Jestli je nabíjíš postupně tak jsem to blbě pochopil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Habesan



Založen: Jan 12, 2009
Příspěvky: 7105
Bydliště: Plzeňsko

PříspěvekZaslal: čt březen 20 2014, 12:40    Předmět: Citovat

Jo, nebude do nich smět hrnout větší proud, než je maximální doporučený nabíjecí proud pro jeden akumulátor.

Vzhledem k lacinosti a dvojité izolaci dnešních nabíječek bych spojil čtyři do série a nabíjel to pětižilovým kabelem.
Každá jedna nabíječka si bude hlídat jeden akumulátor, ale nebude potřeba nic rozpojovat.

Nemá se elektrokolo nabíjet jízdou z kopce???

_________________
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: čt březen 20 2014, 14:33    Předmět: Citovat

Paralelně bych ty baterie raději nenabíjel, nedá se zaručit stejné vybití jednotlivých akumulátorů. Ta s nejmenším napětím si "vezme" nejvíce nabíjecího proudu plus přez ní poteče vyrovnávací proud "silnějších" akumulátorů. Osobně bych to řešil vlastní konstrukcí nabíječky se čtyřmi zdroji napětí. Dnes není problém sehnat nabíječku na pb baterie za cenu kolem 200 kč např
kód:
http://www.gme.cz/nabijecka-pb-akumulatoru-minwa-mw12cb072gs-p751-399
, vbastlil bych je do jedné krabice, sehnal 5-pinový konektor a baterie nabíjel seriově, tak jak jsou.
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Benedikt



Založen: Mar 20, 2014
Příspěvky: 2

PříspěvekZaslal: čt březen 20 2014, 15:28    Předmět: Citovat

Pozn.: Nabíjení z kopce (rekuperace) dělá tak možná 1-2% a je nakonec lepší ji vypnout. Při zapnutém stavu to funguje tak, že po zmáčknutí brzdové páčky zabere brzdným efektem motor v kole, ale nelze to nijak dávkovat (přibržďovat). Buď nic, nebo naplno, a to je v praxi na....

Rady fajn, ale potřeboval bych něco jednoduchého tak jak jsem psal - tj. ve formě mechanického přepínače toho zapojení (instalovat tam relátka, nebo s sebou případně vozit 4 nabíječky, není ideál). Plus je dobrá i možnost nabíjet přímo v autě.
Řešení nabíjecích proudů pro jednotlivé akumulátory je naopak zbytečné - v tom s tak slabou nabíječkou problém není.

Myslel jsem, že by šlo mít nějakou destičku s přivedením všech pólů z baterek a dva různé "protikusy" - jeden pro sériové a jeden pro paralelní propojení. Nebo na té destičce klidně 4 mechanické přepínače, přehazující propojení mezi těmi dráty. Jen mě nenapadá nejjednodušší rozložení všech těch pinů + ohled na ty ampéry při záběru kola.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18692
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá březen 21 2014, 5:45    Předmět: Citovat

Už se to zde řešilo , dal bych natvrdo 4 paralelní regce , ke každému aku a nabku na 60V .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
monterjirka



Založen: Jun 14, 2003
Příspěvky: 2797
Bydliště: Blížejov

PříspěvekZaslal: pá březen 21 2014, 14:22    Předmět: Citovat

Přepínání přináší i drobné riziko - pokud by nebylo dlouhodoběji zajištěno, že bude správná synchronizace chodu kontaktů, může dojít k nějakému krátkodobému zkratu,...
DC napětí kolem 50V - 60V se dá v suchém vnitřním prostředí považovat za "přiměřeně bezpečné", takže já bych viděl jako rozumné nabíjet to v sérii a "poohlédnout se" po nějakém balanceru. Modeláři jej běžně používají, ale u menších napětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund