Zaslal: čt březen 20 2014, 12:23 Předmět: AKU 12V - jak na přepínání SER a PAR zapojení
Zdravím,
chtěl bych se poradit.
Pro pohon elektrokola mám 4ks Pb AKU 12V - zapojeny do série na 48V.
Pro nabíjení je ale potřebuji mít zapojeny paralelně - nabíjím autonabíječkou 12V.
Při pohonu kola teče proud 0-15A, při nabíjení max 4A.
Otázka:
Hledám co nejjednodušší řešení na to přepínání mezi sériovým a paralelním zapojením těch akumulátorů - nějaký takový přepínač. Buť jako už hotový výrobek, nebo i domácí výrobu s nějakým mechanickým prvkem na přešroubování. Hlavně ale odstranit současnou verzi tak, že před každým nabíjením odpojuji všechny dráty mezi akumulátory a zapojuji je jinak, a pak zase zpět. Jednak je to opruz, pak i háklivé na nechtěné zkraty, a ke všemu se tím povolují fastony na konci drátů a pak špatně drží za provozu na akumulátorech.
Díky za nápady nebo tip jak to jednoduše a lacino vyřešit
Založen: Mar 22, 2006 Příspěvky: 431 Bydliště: Na soutoku Labe a Orlice
Zaslal: čt březen 20 2014, 12:39 Předmět:
Copak o to, přepínat to můžeš většíma relátkama třeba něco jako tohle http://www.ges.cz/cz/ry2-2co-12vdc-GES05700061.html , ale nebude problém při nabíjení 4 aku najednou ? Všechny určitě nebudou stejně nabitý stejně, aby sis je zbytečně neničil. Jestli je nabíjíš postupně tak jsem to blbě pochopil.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: čt březen 20 2014, 12:40 Předmět:
Jo, nebude do nich smět hrnout větší proud, než je maximální doporučený nabíjecí proud pro jeden akumulátor.
Vzhledem k lacinosti a dvojité izolaci dnešních nabíječek bych spojil čtyři do série a nabíjel to pětižilovým kabelem.
Každá jedna nabíječka si bude hlídat jeden akumulátor, ale nebude potřeba nic rozpojovat.
Nemá se elektrokolo nabíjet jízdou z kopce??? _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Založen: Nov 11, 2003 Příspěvky: 220 Bydliště: střední čechy
Zaslal: čt březen 20 2014, 14:33 Předmět:
Paralelně bych ty baterie raději nenabíjel, nedá se zaručit stejné vybití jednotlivých akumulátorů. Ta s nejmenším napětím si "vezme" nejvíce nabíjecího proudu plus přez ní poteče vyrovnávací proud "silnějších" akumulátorů. Osobně bych to řešil vlastní konstrukcí nabíječky se čtyřmi zdroji napětí. Dnes není problém sehnat nabíječku na pb baterie za cenu kolem 200 kč např
Pozn.: Nabíjení z kopce (rekuperace) dělá tak možná 1-2% a je nakonec lepší ji vypnout. Při zapnutém stavu to funguje tak, že po zmáčknutí brzdové páčky zabere brzdným efektem motor v kole, ale nelze to nijak dávkovat (přibržďovat). Buď nic, nebo naplno, a to je v praxi na....
Rady fajn, ale potřeboval bych něco jednoduchého tak jak jsem psal - tj. ve formě mechanického přepínače toho zapojení (instalovat tam relátka, nebo s sebou případně vozit 4 nabíječky, není ideál). Plus je dobrá i možnost nabíjet přímo v autě.
Řešení nabíjecích proudů pro jednotlivé akumulátory je naopak zbytečné - v tom s tak slabou nabíječkou problém není.
Myslel jsem, že by šlo mít nějakou destičku s přivedením všech pólů z baterek a dva různé "protikusy" - jeden pro sériové a jeden pro paralelní propojení. Nebo na té destičce klidně 4 mechanické přepínače, přehazující propojení mezi těmi dráty. Jen mě nenapadá nejjednodušší rozložení všech těch pinů + ohled na ty ampéry při záběru kola.
Založen: Jun 14, 2003 Příspěvky: 2797 Bydliště: Blížejov
Zaslal: pá březen 21 2014, 14:22 Předmět:
Přepínání přináší i drobné riziko - pokud by nebylo dlouhodoběji zajištěno, že bude správná synchronizace chodu kontaktů, může dojít k nějakému krátkodobému zkratu,...
DC napětí kolem 50V - 60V se dá v suchém vnitřním prostředí považovat za "přiměřeně bezpečné", takže já bych viděl jako rozumné nabíjet to v sérii a "poohlédnout se" po nějakém balanceru. Modeláři jej běžně používají, ale u menších napětí.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.