Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zalozni autobaterie pro hudbu
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 11:33    Předmět: Zalozni autobaterie pro hudbu Citovat

Ahoj, v autech sem naprosty laik.Budu si porizovat sve prvni.
Rad bych pri kempovani poslechl nejakou muziky z autoradia a potom byl schopny nastartovat a odjet Smile

Jako laika me napada tato uvaha:
Do kufru dat dalsi pridavnou baterii(s co nejvice Ah), ktera by byla normalne zapojena do obvodu auta aby se mohla dobijet.Pri kempovani bych ji s polu s radiem musel rozpinacem odpojit od obvodu auta, aby se mi nevybila i hlavni baterie potrebna k nastartovani.
Je toto mozne?Popripade jak se toto resi, abych neobjevoval ameriku.

Kolik muze mit realnou spotrebu radio 4x50w s k tomu odpovidajicimi repraky?
Repraky bych chtel mit klasicky ve ctyrech dverich, plus dva, ktere by byli pripojene na extra vystupy radia a sli by vyndat normalne z auta.Umoznuji autoradia prepinani mezi vystupy, abych mohl ty ve dverich vypnout a mit zaple jen ty venku??
Dekuji za odpoved.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7968
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 12:50    Předmět: Citovat

Odpojování a připojování přídavné baterie bude nejlépe pomocí relátka s bytelným kontaktem. Ovládací cívku bych zapojil na klíček-zapalování. A spotřeba rádia 4x50W? teoreticky a při max výkonu cca 20A. V praxi a při normální použitelný hlasitosti kolem 2-5A.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 13:23    Předmět: Citovat

Dobry napad s relatkem a zapalovanim, dekuji Smile
5A to je pekne to by stihalo dobijet par solarnich panelu.Planuju predelat gramofon na 12V a pripojit ho do toho radia.Popripade 2 gramce a mix Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
StandaT



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 232

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 13:38    Předmět: Citovat

Prodává se (a v americe hojně používá "battery combiner") bateriový oddělovač http://www.mulac.cz/propojovace-oddelovace/cyrix-i-12-24v-120a-bateriove-propojovaci-rele.htm

citace:
Heavy Duty bateriový propojovač automaticky spojí paralelně baterie pokud napětí na baterii dosáhne nastavené úrovně (což v praxi znamená, že baterie je nabíjená) a rozpojí baterie, pokud napětí klesne pod nastavenou úroveň (baterie přestaly být dobíjeny). Cyrix také rozpojí baterie při přepětí, například když dojde k poškození nabíjení. Hlavní využití je tedy například v karavanech a lodích, kde jsou dvě baterie, jedna startovací a druhá napájecí. Baterie budou spojeny při nastartovaném motoru a rozdělené v době stání
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 14:53    Předmět: Citovat

To StandaT: Jj koukam ted na neco obdobneho, na nejaky booster ktery vsechno tohle inteligentne ridi a by se nepozkozovaly batrie.
Zapojeni baterek teda teoreticky vyreseno.
Rad bych ale to radio mel za jizdy pripojene klasicky jako v kazdem aute na stratovaci baterku, pac to utahne a zbytecne se nebude vybijet palubni, kterou budu pouzivat az pri vypnutem motoru.
Zeptam se na stupidni otazku: Jak jsou zapinane autoradia?Nestaci mit pripojene napajeni a zmacknout cudlik.Je tam jeste signal z alternatoru nebo nebo nejaky signal po otoceni klicku, ze?Je ten signal proste sepnuti 12V??Pokud ano stacilo by si vyhrat se zadratovani spinacich a rozpinacich kontaktu relatka, ktere by bylo rizeno prave timto signalem...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 15:17    Předmět: Citovat

To bys tam musel relátko s rozpínacími kontakty dát - obvykle jsou v autech jen spínací jednoduché a spínací dvojité....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 15:29    Předmět: Citovat

To Hill: Nejde mi ted o relatko ale o to jak to zapinani radia funguje, kazdopadne dik za info.Rikam nejsem auta znaly... Ale vim ze tak nejak to je, asi zalezi i na rocniku vozidla, urcite to maj udelany vice zpusoby...
Chci si napred udelat sachema a par resit praktickou cast Smile
Ale protoze ste me neopravil tak to tak asi nejak bude, ze?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 788
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 15:54    Předmět: Citovat

VW Transporter kterýho máme ve firmě to má už z výroby... 2 baterie jedna v motorovém prostoru a druhá je pod sedadlem řidiče... zkusím v else pohledat schema...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 16:01    Předmět: Citovat

Prave transportera si chci poridit Wink
Za schema budu rad.Zajimavy bude jak vyrobci poresili to propjeni a nabijeni baterek.

Co tak ctu po forech, tak radiu se akorat spina napajeni klickem, me se tedy bude prepinat z jedne baterky na druhou, a propojeni batrek pres nejakou cernou chytrou skrinku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32087
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 20:59    Předmět: Citovat

1) Je pitomost připojovat sekundární baterii reletem napájeným "od klíčku" - pokud bude sekundární baterie vybitá a připojí se k rozvodu auta v momentě otočení klíčkem, zatíží "motorovou" startovací baterii a startér pak nebude mít dost šťávy.
2) Připojení se musí aktivovat až po nastartování motoru, když alternátor začne dávat dost proudu pro dobíjení, což se projeví stoupnutím napětí v palubní síti aspoň na 13,8V, v nejlepším případě až na 14,5V.
3) Protože připojení vybitý baterie k rozvodu s napětím 14,5V vyvolá silnej proudovej ráz, je potřeba na to použít STYKAČ s plochou kontaktů podobnou stykači pro startér - běžný relé pro automotive má zatížitelnost kontaktů jen asi 30A, takže se nejpozději při několikátým sepnutí spečou a budou spojený natrvalo.
4)Při použití obyčejných 30A relé je potřeba dát jich několik paralelně (aspoň 2 kusy) - jednak se tím sníží velikost úbytku napětí na přechodovým odporu kontaktů, druhak jde s pomocí několika relátek udělat i "soft start", kdy nejdřív je sekundární baterie připojená přes cca 1Ω odpor s velkým výkonem (na to stačí i jen jedno relé, proud nepřekročí většinou řádově 10A) a teprve potom, když se sekundární baterie začne přes tento odpor dobíjet a její napětí stoupne natolik, že rozdíl napětí mezi sekundární baterií a palubním rozvodem klesne na méně než 1-1,5V se může odpor překlemovat sepnutím dalšího (dalších) kontaktů relé. Proud pak poteče "napřímo" a palubní síť s regulátorem na altíku bude normálně kontrolovat napětí i na sekundární baterii.

Ze všeho co jsem napsal vidíš, že to není až zase tak jednoduchá věc "připojit druhou baterku klíčkem" - musí se vzít v úvahu jak potřeba bezpečně nastartovat motor za všech okolností, tak i bezpečnost alternátoru (hlavně jeho diod) a celýho rozvodu auta před nadměrným proudovým zatížením.

P.S. Ještě se paralelně k těm elektronicky řízeným spínačům přidává mechanická klema, která dovoluje jednak nouzově využít i startovací baterku auta k napájení dalšího odběru, druhak v případě ledovýho startu naopak může sekundární baterka "pomoct" snížením vnitřního odporu zdroje k lehčímu startu motoru. Ale dá se obejít i bez ní...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 21:42    Předmět: Citovat

Nooo dekuji za paradni vysvetleni.
Nakonec asi bude nejidealnejsi tam supnout neco takoveho http://www.karavan.cz/images/navody/322_487.pdf
pisou ze i na kratke vzdalenosti dokaze dobit, tezko rict co ale myslej tim kratke vzdalenosti.
Ten bateriovy oddelovac co tu byl zminovany( http://www.mulac.cz/propojovace-oddelovace/cyrix-i-12-24v-120a-bateriove-propojovaci-rele.htm) mi prijde moc jednoduche reseni a elektroblok zas moc drahe.
Nedari se mi najit nejake stranky nebo navod ze kterejch bych si dokazal udelat ucelenej pohled na tuhle problematiku, tak nektery otazky znej asi hloupe...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32087
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 21:47    Předmět: Citovat

Jo, ten Cyrix by to měl zvládnout, jde hlavně o to, aby se prostě baterie spojovaly i rozpojovaly v momentě, kdy to neuškodí ničemu v autě ani v připojeným dalším zařízení...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 22:44    Předmět: Citovat

No jeste na forech o karavanech a obytnacich, pisou ze tyhle nastavbove baterie o kapacite 100-200Ah se z alternatoru dobijej az po dlouhatancke jizde, pac nabijeni se nesepne driv nez se nenabije startovaci baterka.
Co jsem na to dneska tak koukal mi pride ze driv bych to dobyl par solarnima panelama.
S tim boosterem by to melo byt udajne o necem jinem, melo by to dobit na kratke vzdalenosti.Nemam ale konkretni udaje.Nezjistoval jsem jeste na jakem princimpu to funguje, ale zni to zajimave...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32087
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 23:13    Předmět: Citovat

Jurajus napsal(a):
No jeste na forech o karavanech a obytnacich, pisou ze tyhle nastavbove baterie o kapacite 100-200Ah se z alternatoru dobijej az po dlouhatancke jizde, pac nabijeni se nesepne driv nez se nenabije startovaci baterka....
Blbost. Nabíjení se spustí v momentě, kdy napětí na startovací baterce přeleze 13,5V - stejně jako se spustí automatický denní svícení a pod. Což je skoro okamžitě potom, co se natočí motor - dejme tomu jak překročí alternátor zhruba 1000-1500 otáček (závisí od typu alternátoru, regulátoru i od stupně vybití startovací baterie), je na baterce napětí 13,5V a vyšší vlastně trvale.
Jinej je problém s tou "board battery" - je v tom, že se nabíjí až tou energií, kterou nespotřebuje samotný tažný vozidlo = tou, která zbyde do maximálního aktuálně dosažitelnýho výkonu alternátoru. A pokud je víc vybitá než nabitá, její nabití znovu na plnou kapacitu samozřejmě nějakou dobu trvá = motor musí jít delší dobu, aby nejen doplnil do svojí startovací baterky energii odebranou pro svůj vlastní start, ale taky musí doplnit Ah do tý "palubní" baterie, který vyčerpalo osvětlení, muzika, čerpadlo na vodu... prostě všecko vybavení v karavanech provozovaný. A tam jde o ty hodiny jízdy = chodu motoru, ne že se začne nabíjet až za dobu - ona se celou tu dobu dobíjí, jen to prostě dlouho trvá, protože na start se odčerpá zlomek Ah, zatímco "palubní" baterie jak píšeš mají běžně kapacitu vyjádřenou ve stovkách Ah - prostě ty stovky Ah se někde musejí nastřádat...

Koukal jsem se na ten "bůstr", je to podle mne něco jako jsou autonapáječe pro notebooky - prostě měnič se stabilizovaným výstupem, kterej odebírá z baterky auta proud bez ohledu na hodnotu momentálního napětí a pomocí zvyšovacího měniče zvedá napětí - to pak do určitý míry stabilizuje, aby do "palubní" baterie cpal stálej proud. Vidím v tom nevýhodu pro auto, protože to bude v daleko větší míře zatěžovat origo zdrojovou soustavu auta = bude to brát proud i když už alternátor nebude stíhat udržovat stabilní napětí, hlavně jen když se naláduje ta "karavanová" = svým způsobem jde o kanibalismus mezi baterkama, na kterej možná je místo někde v Austrálii nebo v Americe, kde jsou přejezdy na vzdálenost několika set km naprosto běžný, ale v podmínkách střední Evropy to nevidím jako přínosný - ten solární panel bude daleko užitečnější než nějakej "bůstr"...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jurajus



Založen: Jan 09, 2013
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: so duben 27 2013, 23:30    Předmět: Citovat

Diky za nazor.Ja sem to nejspis blbe napsal, pro upresneni cituji original ze starsiho vlakna:
"Alternátorem za jízdy nástavbovou baterii téměř nedobijete.První se nabíjí motorová a po jejím nabíjtí až nástavbová.Motorová je předřazená nástavbě a proto po dvouch hodinách vydrží chvilku.Obzvláště v zimě.Motorová při startu vydá velkou část své kapacity právě na start,potom zapnete světla,topení a alternátor pere svou kapacitu do motorové aby jste potom taky někde nezůstali vyset.Nástavbová se nabije až po velmi dlouhé jízdě.Pokud máte v nástavbě větší akumulátor než je 120 Ah tak i vestavěný energoblok má problém jí pořádně dobít.Vždyť jsi vzpomeňte jak dlouho trvá dobít 44 Ah z auto domácí nabíječkou a teď jsi to vynásobte kapacitou své nástavbové baterie."

A do vlakna v kterem diskutuji, si dovolim citovat tvuj odstavec o bustru, kvuli vzajemne konfrontaci nazoru;)
Me tam nekdo naopak doporucil bustr ze vse vyresi Smile

... u toho solarka bych se bal ze mi to opaleni ba i neopaleni spoluobcane odcizej.Schovavat to nebude poradne kam....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund