Člen rodiny vlastní fajnovej přívěs za auto - 3stranný sklápěč. Pod korbou je baterka, hydročerpadlo a majler. Od výroby je to vymyšlené tak, že baterie není nijak připojená na ostatní elektroinstalaci přívěsu (světla..). Ta vnitřní baterie se dobíjí zvláštní zásuvkou (Reálně se vezme autonabíječka, přizvedne se korba a nechá se to nabít.)
Přívěs má 13-pólovou zástrčku, kde je, jak jsem vygooglil i trvalé napětí (pin 9) a napětí po zapnutí klíčku (pin 10). Chtěl bych tam tu baterii nějak připojit, aby když to jede za autem s 13-pólovou zásuvkou, se zároveň dobíjela. Jaké je "správné" zapojení? Vycházím z toho, že tam bude asi nějaká menší pojistka a taky poměrně tenké dráty. Takže kdyby byla baterka úplně prázdná, tak počáteční nabíjecí proud by mohl být problém. Je tam trakční olovo 130Ah.
Původní nápad byl ubastlit jednoduchou "nabíječku" - prostě jen omezovač proudu. Nebo tam vrazit PTC resistor.
Založen: May 21, 2008 Příspěvky: 1433 Bydliště: near Liberec (JO70MT)
Zaslal: čt březen 02 2017, 11:00 Předmět:
To je jen zdánlivě jednoduchá úloha. Asi nejbezpečnějším a nejčistším řešením by měl být DC/DC měnič s proudovým omezením na výstupu do druhého akumulátoru. Je to proto, že už třeba při odběru 10 A (cca 120W) může být pokles napětí na kabeláži v autě docela významný a ještě musí zůstat dostatečná rezerva výkonu alternátoru.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6732 Bydliště: Praha
Zaslal: čt březen 02 2017, 13:32 Předmět:
Problém je hlavně v kabeláži, která není v žádném případě dimenzovaná na možné nabíjecí proudy. Proud bych omezil nelineárním odporem, taková H4 žárovka s vlákny paralelně by mohla dobře vyhovět, pokud je ji tedy fyzicky kam dát. Nedostatečného výkonu alternátoru bych se neobával, v dnešní době jsou alternátory obvykle docela předimenzované a v autě stejně prakticky nikdy nejede vše naráz.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 668 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: čt březen 02 2017, 13:47 Předmět:
V některých zdrojích se ten pin 10 označuje "nabíjení baterie přívěsu", takže než začnu vymýšlet vlastní řešení, chtěl jsem zjistit jak se to dělá obvykle. Třeba v karavanech to takto funguje,ne?
Že se ta baterie nenabije na 100% kvůli úbytku na kabeláži, s tím se tak nějak počítá. Aktuálně ji dobíjí tak dvakrát ročně, takže jakékoli častější dobíjení ta baterka ocení.
Ale problém vidím právě při připojení totálně vybté baterky.
Měnič bych oželel, vrazil bych tam schottkynu a žáruvku viz výše. Žárovka omezí proud při vybité baterce, vhodná schottkyna zamezí zpětnému proudu a bude mít úbytek tak 300mV při 1A, 500mV při 10A. To tu baterku nabije téměř do plna, stejně by ji měl 1x ročně dobít nabíječkou. Nebo relé spínající trvalých 12V dle signálu o zaplém zapalování + ta žárovka. Dávat složitější zařízení do pracovního stroje je zdroj problémů.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6732 Bydliště: Praha
Zaslal: čt březen 02 2017, 20:59 Předmět:
Diodu tam nedávej, úbytek je moc velký a nebude se ti nabíjet aku, relé by to řešilo, pokud vyřešíš, aby spínalo, kdy má a nedrželo ti ho místo vypnutí zpětné napětí z baterky z přívěsu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt březen 02 2017, 21:12 Předmět:
Dal bych tam relé spínající podle "12V od klíčku" - ale SE ZPOŽDĚNÍM, aby přes jeho kontakty nemohl téct proud ZPÁTKY DO TAŽNÝHO VOZIDLA BĚHEM STARTU!!!!! Ta druhotná baterka v přívěsu se prostě může připojit až potom, co startér učunil svou práci a motor s alternátorem běží! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6732 Bydliště: Praha
Zaslal: čt březen 02 2017, 21:54 Předmět:
Lze to zapojit tak, aby přes relé a žárovku byly aku spojené a při vypnutém klíčku relé odpadlo. Od baterky povede + pól přes kontakt relé k přívěsu. Cívka relé bude napájena od zapnutého klíčku, tedy po jeho vypnutí relé rozepne a přívěs odpojí. Žárovka bude v přívesu. Toto bude fungovat bez problémů bez měniče. V případě použití měniče by se prostě dal za relé ještě měnič a bylo by tím zajištěno, že poběží jen při zapnutém klíčku.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.