Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

dobíjení baterie přívěsu

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 668
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 10:01    Předmět: dobíjení baterie přívěsu Citovat

Člen rodiny vlastní fajnovej přívěs za auto - 3stranný sklápěč. Pod korbou je baterka, hydročerpadlo a majler. Od výroby je to vymyšlené tak, že baterie není nijak připojená na ostatní elektroinstalaci přívěsu (světla..). Ta vnitřní baterie se dobíjí zvláštní zásuvkou (Reálně se vezme autonabíječka, přizvedne se korba a nechá se to nabít.)

Přívěs má 13-pólovou zástrčku, kde je, jak jsem vygooglil i trvalé napětí (pin 9) a napětí po zapnutí klíčku (pin 10). Chtěl bych tam tu baterii nějak připojit, aby když to jede za autem s 13-pólovou zásuvkou, se zároveň dobíjela. Jaké je "správné" zapojení? Vycházím z toho, že tam bude asi nějaká menší pojistka a taky poměrně tenké dráty. Takže kdyby byla baterka úplně prázdná, tak počáteční nabíjecí proud by mohl být problém. Je tam trakční olovo 130Ah.
Původní nápad byl ubastlit jednoduchou "nabíječku" - prostě jen omezovač proudu. Nebo tam vrazit PTC resistor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jirkati



Založen: May 21, 2008
Příspěvky: 1433
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 11:00    Předmět: Citovat

To je jen zdánlivě jednoduchá úloha. Asi nejbezpečnějším a nejčistším řešením by měl být DC/DC měnič s proudovým omezením na výstupu do druhého akumulátoru. Je to proto, že už třeba při odběru 10 A (cca 120W) může být pokles napětí na kabeláži v autě docela významný a ještě musí zůstat dostatečná rezerva výkonu alternátoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6732
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 13:32    Předmět: Citovat

Problém je hlavně v kabeláži, která není v žádném případě dimenzovaná na možné nabíjecí proudy. Proud bych omezil nelineárním odporem, taková H4 žárovka s vlákny paralelně by mohla dobře vyhovět, pokud je ji tedy fyzicky kam dát. Nedostatečného výkonu alternátoru bych se neobával, v dnešní době jsou alternátory obvykle docela předimenzované a v autě stejně prakticky nikdy nejede vše naráz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 668
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 13:47    Předmět: Citovat

V některých zdrojích se ten pin 10 označuje "nabíjení baterie přívěsu", takže než začnu vymýšlet vlastní řešení, chtěl jsem zjistit jak se to dělá obvykle. Třeba v karavanech to takto funguje,ne?
Že se ta baterie nenabije na 100% kvůli úbytku na kabeláži, s tím se tak nějak počítá. Aktuálně ji dobíjí tak dvakrát ročně, takže jakékoli častější dobíjení ta baterka ocení.
Ale problém vidím právě při připojení totálně vybté baterky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34766
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 14:04    Předmět: Citovat

DC/DC menic s obmedzenym prudom, napajany z pinu 10, spinat ho po dosiahnuti urciteho napatia (aby bezal len pri nastartovanom motore).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1802
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 19:55    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 541

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 20:48    Předmět: Citovat

Měnič bych oželel, vrazil bych tam schottkynu a žáruvku viz výše. Žárovka omezí proud při vybité baterce, vhodná schottkyna zamezí zpětnému proudu a bude mít úbytek tak 300mV při 1A, 500mV při 10A. To tu baterku nabije téměř do plna, stejně by ji měl 1x ročně dobít nabíječkou. Nebo relé spínající trvalých 12V dle signálu o zaplém zapalování + ta žárovka. Dávat složitější zařízení do pracovního stroje je zdroj problémů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6732
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 20:59    Předmět: Citovat

Diodu tam nedávej, úbytek je moc velký a nebude se ti nabíjet aku, relé by to řešilo, pokud vyřešíš, aby spínalo, kdy má a nedrželo ti ho místo vypnutí zpětné napětí z baterky z přívěsu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 21:12    Předmět: Citovat

Dal bych tam relé spínající podle "12V od klíčku" - ale SE ZPOŽDĚNÍM, aby přes jeho kontakty nemohl téct proud ZPÁTKY DO TAŽNÝHO VOZIDLA BĚHEM STARTU!!!!! Ta druhotná baterka v přívěsu se prostě může připojit až potom, co startér učunil svou práci a motor s alternátorem běží!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6732
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 21:24    Předmět: Citovat

Pokud bude v cestě ona žárovka pro omezení proudu, tak ať si proud klidně při startu zpátky do auta teče, zas tak velký nebude.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34766
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 21:33    Předmět: Citovat

Ten prud ale nesmie tiect do auta nikdy. Inak budes pri vypnutom kluci napajat auto z baterie privesu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6732
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt březen 02 2017, 21:54    Předmět: Citovat

Lze to zapojit tak, aby přes relé a žárovku byly aku spojené a při vypnutém klíčku relé odpadlo. Od baterky povede + pól přes kontakt relé k přívěsu. Cívka relé bude napájena od zapnutého klíčku, tedy po jeho vypnutí relé rozepne a přívěs odpojí. Žárovka bude v přívesu. Toto bude fungovat bez problémů bez měniče. V případě použití měniče by se prostě dal za relé ještě měnič a bylo by tím zajištěno, že poběží jen při zapnutém klíčku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund