Zaslal: st březen 04 2009, 23:13 Předmět: pomoc se zdrojem
ahojte všichni,kdo tomu rozumíte víc než já,stavím si tento zdroj jako maturitní práci(co je v příloze),ale jsem z toho jelen,trafo mám 230/17,5V/2A,nechápu jak funguje proudové omezení,co to má dělat v proudovém omezení jiného,než,že se jen rozsvítí ledka?,zda je zkratuvzdorný ten zdroj a jak funguje ta pojistka?jako zátěž používám halogenovou žárovku z auta,tudíž 12V/60W a jak je možné,že pokud připojím sériově multimetr,tak mi ukazuje 5,2A?je to vůbec možné,nebo něco dělám špatně?poradí mi prosím někdo?děkuji všem.
Ponekud netradicni reseni vyroby zaporneho napeti pro OZ, ale proc ne. Proc se divis, za nameris 5,2A s tou zarovkou, to je prece v poradku. A zapojeni proudove regulace je reseno standardne snimanim ubytku napeti na R5.
a jak je to možné,když mám trafo 2A tak jak můžu naměřit 5A?vím,že snímá ubytek na R5,ale co má udělat ta žárovka a multimetr v sérii,když se rozsvítí led?
Založen: Oct 31, 2007 Příspěvky: 2495 Bydliště: uz len Presov :)
Zaslal: st březen 04 2009, 23:28 Předmět:
breta1 napsal(a):
Ponekud netradicni reseni vyroby zaporneho napeti pro OZ, ale proc ne. Proc se divis, za nameris 5,2A s tou zarovkou, to je prece v poradku. A zapojeni proudove regulace je reseno standardne snimanim ubytku napeti na R5.
no ak trafo je na 2A a on bere 5,2A to velmi normalne neni..............
to mi taky nejde do hlavy a navíc mi ta ledka bez zátěže svítí a jakmile připojím zátěž,tak zhasne,ale jakmile omezuju prod potenciometrem,tak se mi ledka omezení pomalu rozvěcuje.tak to má být?
a jak je to možné,když mám trafo 2A tak jak můžu naměřit 5A?.....
Maximální udaná hodnota proudu ze sekundáru se zřejmě vztahuje na limit oteplení vinutí při trvalém zatížení, při přetížení dá i víc, a víc se hřeje, až třeba shoří. Navíc po usměrnění je tam dost velká napěťová rezerva, asi 22 V, tak i při větším odběru stále je co regulovat.
Dúfam že to staviaš ešte len v 1. ročníku, lebo ak si už vo finálnom, tak utekaj za svojim vedúcim a prepíš to na stavbu Nf zosilňovača(stavebnice s monolitom). Keď som končil, mal som mnoho spolužiakov s podobnými problémami, ktorí nadhodnotili svoje schopnosti. P.S.: P=U*I platí ešte aj dnes a trafo... veď to už vlastne napísal Bernard _________________
Cahnov axióm: "Zlyhali všetky pokusy, je načase prečítať si návod.''
Založen: Oct 31, 2007 Příspěvky: 2495 Bydliště: uz len Presov :)
Zaslal: čt březen 05 2009, 0:39 Předmět:
michalnb napsal(a):
Dúfam že to staviaš ešte len v 1. ročníku, lebo ak si už vo finálnom, tak utekaj za svojim vedúcim a prepíš to na stavbu Nf zosilňovača(stavebnice s monolitom). Keď som končil, mal som mnoho spolužiakov s podobnými problémami, ktorí nadhodnotili svoje schopnosti. P.S.: P=U*I platí ešte aj dnes a trafo... veď to už vlastne napísal Bernard
maturuje sa v 4. takze asi by som siel pytat spat skolne.............
radsej si daj na vystup nejaky vykonovy odpor o vhodnej hodnote (myslim ze ohmov zakon ovladas), a nastav prud. ochranu. To ze sa ti pomalu rozsvecuje je dane zapojenim a OZ.
Založen: Jul 28, 2006 Příspěvky: 199 Bydliště: Nový Jicin
Zaslal: čt březen 05 2009, 2:47 Předmět:
No, jestli tohleto děláš jako maturitní práci, tak to bych tě určitě ihned po zvládnutí maturity zaměstnal jako poradce pro rozsvěcení diod!!! _________________ Miri
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 594 Bydliště: Pelhřimov
Zaslal: čt březen 05 2009, 6:28 Předmět:
Každý má jiné rozhledy.Látka 1.ročníku ale co... V dnešní době je to asi normální.Alespoň jde vidět,jak úroveň školství klesá.:'( _________________ Pokud něco chcete a neodpovídám,pošlete SZ
https://chiptron.cz - novinky ze světa elektro (Arduino, Raspberry Pi, ESP8266, STM32, ESP32...)
Peťus
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18695 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt březen 05 2009, 6:44 Předmět:
Jako jinde , jsou to stupně - nebaví, neučí-nebaví , učí-baví, neučí-baví, učí . Kontrolní otázka - kterých je nejvíc ? Jinak pokud je to jeho první stavba , tak na něj nebuďte zlí .Naučit se pájet , osazovat , kontrolovat zapojení a najít sviňachybičku ... Kdyby u toho někdo byl , řekne , že si ode mne nenechá opravit ani konev na vodu , a vůbec ne elektriku . Dostal sem od známého na opravu čínské krápníky . PRÝ jen přestaly svítit . První zkouška -strčím do zásuvky a v tu chvíli, odhadnu 0,5 sec mi shoří přívodní šňůra . Zadýmování v celém domě jak při tankovém útoku . A to byla přímo ve vidličce integrována trubičková pojistka . Třeba zrychlili pás a drát letovali přímo na kolík .Úlek byl slušný . Rada-v tomto případě , jestli máš kámoše , co toto dělá , odnes to k němu a pak zajděte na pivo .
Jinak pokud je to jeho první stavba , tak na něj nebuďte zlí .
Nikto na neho predsa nechce byť zlý...(Ak je jeho prvá stavba v maturitnom ročníku, tak mi je jasné že ho elektrotechnika nebaví, resp. ho nemal kto na škole motivovať. Inak by mal predsa takýto zdroj už dávno - veď je to, odhliadnuc od iných vecí, spolu s merákom základ domácej výbavy. Snáď je skôr na PC a programovanie- aj to sa ešte dá pochopiť. Ibaže to si mal radšej vybrať niečo ako výrobu www stránky a nie takto sám seba trápiť.) Otázne je ale či mu tá škola vôbec niečo dala. Tento obor je perspektívna záležitosť no musíš mať aj nejakú úroveň a zvládať základné diagnostiky. S tým kamarátom má BOBOBO pravdu, ono sa to tak robí odjakživa. mirafordik, ak ti môžem poradiť opri sa do toho. Nelám si hlavu nad súvislosťami, choď na to pekne postupne od základov. Stačí sa iba porozhliadnuť na nete po iných riešeniach s LM317 a dať si to do súvisu s tým tvojim. V prvom rade sa zameraj na doporučené zapojenia LM317 od výrobcu. Odmysli si blok prúdového obmedzenia v tej svojej schéme(ono ti to pôjde aj bez toho). Potom sa poobzeraj po základnej teórii tranzistora PNP - jeho riadení pomocou Ib. Postupne si to po blokoch rozanalyzuj a nakoniec si popozeraj nejaké články o prúdových obmedzeniach a ich riešeniach(na internete isto niečo vygoogluješ).
Perlička nakoniec: Spolužiak na strednej v deň praktickej maturity prišiel za mnou s hrkajúcou čiernou plastovou krabičkou, s primontovanými potenciometrami a flexošnúrou. Že vraj mu to nehrá, iba nejak brumí. Keď som ju otvoril neveril som vlastným očiam: výstup toroidu pripájkovaný na konektory napájania jednoduchej stavebnice s TDA8560Q(usmerňovač nikde), korekčný zapojený iba na tienenej dvojlinke bez napájania a všetko iba voľne položené v krabičke. Čo by ste urobili s takýmto volom? _________________
Cahnov axióm: "Zlyhali všetky pokusy, je načase prečítať si návod.''
lidičky,já nejsem elektrikář,jsem na nástavbě jako automechanik,bereme autoelektroniku a tohle jsem si vylosoval jako závěrečnou práci.já myslel,že pokud dojde k proudovému omezení,znamená to,že poklesne proud na výstupu,ale to se asi pletu že?oni se mě zeptaj,jak funguje proudové omezení,vysvětlil by mi to někdo?jinak jsem z toho jelen
řekni jim toto:
Na výstupu nastavím 10V a nastavím omezení proudu na 1A. Na výstup dám proměnný odpor 20 Ohm a budu měřit proud. Proud bude 0,5A. Snížím odpor na 10 Ohm, proud bude 1A. Snížím odpor na 5Ohm, ale proud už bude pořád 1A, a když odpor zkratuju, pořád tam bude 1A. Toto jim řekni a dostaneš jedničku.
lidičky,já nejsem elektrikář,jsem na nástavbě jako automechanik,bereme autoelektroniku a tohle jsem si vylosoval jako závěrečnou práci.já myslel,že pokud dojde k proudovému omezení,znamená to,že poklesne proud na výstupu,ale to se asi pletu že?oni se mě zeptaj,jak funguje proudové omezení,vysvětlil by mi to někdo?jinak jsem z toho jelen
Veď to máš jasné už toho "obmedzenie". Je to v podstate horná hranica prúdu, ktorý ti zdroj vypustí do záťaže. Predstav si vodovodný kohútik... S obľubou sa takéto zdroje používajú napríklad na nabíjanie akumulátorov - na prúdovom obmedzení nastavíš vhodný nabíjací prúd, takže počas celej doby nabíjania ti tečie konštantný. Na konci pri naplnení kapacity bude prúd pozvoľna klesať. Čokoľvek teda pripojíš na zdroj, bude odoberať maximálne tebou nastavený prúd na obmedzení. Alebo pri konštrukcii nejakých obvodov, ak chceš predísť zničeniu súčiastok, obmedzíš maximálny prúd a A-metrom meriaš prúdový odber toho zapojenia - pri pomalom znižovaní obmedzenia prúdu(teda otváraní kohútika) zistíš či tam náhodou niečo nechybuje a prúd stále nerastie do deštruktívnych hodnôt. Prosto si vygoogli a prečítaj čo najviac článkov o prúdovom obmedzení. Trochu sa ti asi mýlia pojmy obmedzenie a ochrana. Ochrana je tá tebou spomínaná zkratuvzdornosť teda pri skratovaní výstupných svoriek zdroja nezničíš výstupné obvody zdroja veľkým prúdom- zdroj v takomto prípade zatvorí výstupné tranzistory a teda prúd sa v konečnom dôsledku zníži na minimum. _________________
Cahnov axióm: "Zlyhali všetky pokusy, je načase prečítať si návod.''
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.