Ctěl bych více proniknout do techniky převíjení elektromotorů, v podstatě tak, abych byl schopen si jeden elektromotor 4kW opravit sám. Prosím někoho, kdo mě může poradit nebo sdělit nějaké odkazy k této tématice, aby mi pomohl. Potřebuji jen konkrétní porady, techniky a způsoby převíjení, zapojení jednotlivých cívek v motoru, rozpoznání dle vinutí počet otáček motoru a pod. - hlavně nechci odkazy na různé prodejce a převíječe elektromotorů, kteří se tím živí, protože těch je plné "Ičko" a ti nic neřeknou. Předem díky JKP7
Založen: Nov 22, 2007 Příspěvky: 425 Bydliště: Doma
Zaslal: st březen 11 2009, 22:55 Předmět:
Odvážnému prý štěstí přeje. Ty si opravdu myslíš, že jde tady nahustit do pár vět odpovědi na tvoje dotazy? To, na co se ptáš, tak se navíječi učili 3 roky a z těch výborných, byli po vyučení teprve dobří začátečníci a z nich jen někteří pořídili navinout sami nějaký jednodušší motor podle navíjecího předpisu. Ostatní byli jenom cvičení bernardýni na pomocné práce, jako bourání vinutí, čištění paketů, atd., nebo na seriovku, kde se naučil postupně pár operací a říkal si naviječ. Nepčítej tedy, že ti někdo pár větama pořídí vysvětlit všechno, co potřebuješ vědět k úspěšnému převinutí motoru. A ještě k takovému 4 kW drobečku, k němuž nemáš navíjecí předpis a všechno si musíš stanovit sám. Jako vtip to beru. A nediv se, že se v navijárnách s tebou nebavili, protože oni na rozdíl od tebe věděli, co to obnáší.
Existuje knížka, kde se dá o takových postupech něco vyčíst, ale je to celá kniha. Mám ji v dílně a teď se mi už pro ni nechce. Pakliže tě to zajímá, poskytnu název a autora. Třeba ji někde seženeš. Taky jsem si kdysi naivně myslel, že to je jednoduchý. Bohužel. Sám jako kluk jsem okouněl v navijárně a vypadalo to docela jednoduše, ale chce to grif a dlouhodobou zkušenost. Především musíš mít šablony přesných rozměrů, na které navineš cívky a ty se pak "vsypávají" do vyčištěných a izolovaných drážek prešpánem ve statoru. Když to neuděláš pořádně, nevejde se ti to tam. Atd. Nic ve zlým, ale podle mně nemáš šanci.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18893 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt březen 12 2009, 6:34 Předmět:
Pakli-že máme stejnou knihu , tak jsou tam Mezácké motory v celé jejich řadě . Tam by našel podrobnosti . Má-li cizí motor je bez šance . Taky jsem se pohyboval v navíjárně a když přišel špek , tak ti zkušenější řešili dohromady . Má-li dost levného drátu a čas a chuť dělat zkusmo šablony a navíječku na ty šablony ...Třeba se tím bude potom živit .
Tak ta knížka se jmenuje "Navíjení a převíjení asynchronních elektromotorků" a je od Jaroslava Knotka. Kouknul jsem do ní a přešla mě chuť na převinování el. motorů. Já si ji kdysi taky koupil, poněvadž jsem chtěl něco takovýho opravovat, ale po přečtení kapitoly Přepočítávání údajů o vinutí motoru jsem toho nechal. Neříkám, že by to nešlo dělat, no ale radši bych si takovej starší motor někde koupil, než se pokoušel ho přemotat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt březen 12 2009, 14:14 Předmět:
O tom převíjení taky trošku vím - dělal jsem jeko student na praxi v navijárně, kde se převíjely trakční elmotory do železničních lokomotiv, takže kromě statorů se dělalo i nové vinutí na rotorech. Tedy nejen šablony na vinutí a bandážované svitky, lesklá lepenka do předem vyčištěných (plynový hořák a ku*evsky ostrý šábr) drážek, ale i pertinaxové, sklotextitové a dřevěné klínky na upevnění vinutí, epoxidy na fixaci vinutí a upevnění, vakuová sušárna a impregnační pec, ale i soustruh na komutátory (a pěkný macek - jedna kotva měla kolem 400kg!!!) a vyvažovačka, s jejíž pomocí se rotor dynamicky dovyvážil, aby ani v otáčkách neházel a nelikvidoval ložiska...
A přesně jak píše BOBOBO - každý pracovník uměl něco, jeden krátil vodiče ze svitků, holil konce a formoval do šablon, další čistil drážky, jiný stříhal proklady a brousil klíny, ještě další dva pak vkládali vinutí do drážek - a někdo jiný pak soustružil, impregnoval, dovažoval a skompletovaný motor roztáčel na dynamometru. Na některé typy (velikosti) stačili 2 lidé a den práce, jiné dělala celá dílna týden jeden kus... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No na samy zaciatok by som si fakt zohnal tu knihu. Ja ju mam prefotenu.
Pri previjani je vela dolezitych faktorov ktore musis dodrzat. Napr: Pocet zavitov,smer navijania cievky,zavitovy krok, sposob navijania. Samozrejme potrebne dielenske vybavenie,drot,izolacny papier,selak,sablona atd.
S tou knihou sa vela naucis,a aj budes mat rozhlad co sa da a co nie.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2619 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: čt březen 12 2009, 17:08 Předmět:
To jkp7:Stejně skončíš u člověka kterej se živí převijenim motorů protože neseženeš smalt drát(pokud ho už nemáš )Ostatní mi jistě dají za pravdu.Já sám chodim za člověkem kterej se tim živí a kousek drátu mi nechá. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Díky všem za příspěvky a rady. Je mi jasné, že to není jednoduchá záležitost, ale přesto si tu knihu obstarám a zkusím se do ní začíst, uvidíme, jestli mě to odradí nadobro ( když nic jiného, tak získám větší přehled o těchto věcech ). Ten motor co mám je českej, tak by ta literatura na něj mohla sedět. Bohužel motor nemá čitelný štítek, tak musím zjistit parametry ze způsobu vinutí a z rozměrů motoru. Začal jsem si prohlížet a prozkoumávat vinutí a taky jsem objevil nějaké soukromé stránky, kde jsou schémata navíjení. Tak zatím jen "našlapuji a obcházím" kolem stroje. Kdyby někoho z vás třeba nějaká rada napadla, tak ji uvítám. Ještě jednou díky JKP7.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18893 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá březen 13 2009, 6:09 Předmět:
Jestli je Mezácký , tak podle průměru "díry" statoru a délky magobvodu to lze v tabulce nalézt i jeho vinutí pro různé otáčky a tím i výkony . Většinou tam myslím bývají dvoje otáčky na jednu konstrukci magsystému .
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.