Zaslal: so červen 09 2007, 7:41 Předmět: měření náklonu a zároveň zrychlení
Ahoj, potřeboval bych poradit
Chtěl bych si postavit snímač zrychlení do auta, abych mohl měřit kolik G na mě a auto působí při akceleraci, brždění a průjezdu zatáčkami- něco jako se občas objeví v přenosu závodů F1.
hodlám použít 3D sensor MMA4250Q, přes A/D převodník a seriový port připojený k počítači
jelikož budu jezdit po českých vozovkách a ne po vodorovném okruhuovšem zde nastává problém s nakláněním auta a s různým sklonem silnice, protože pokud není senzor zrychlení vodorovně se zemským povrchem(kolmo ke gravitačnímu poli země) dochází ke zkreslení jelikož při náklonu dochází k rozložení sil do 2 nebo všech 3 os snímání.
otázka je jak to kompenzovat? Pro kompenzování nepřesností způsobenými náklonem je potřeba nějak tento náklon změřit, ovšem jak?
senzor zrychlení k měření náklonu použít nemohu, jelikož na něj působí takě zrychlení způsobené jízdou. Nebo to nějak jde?
dále mě napadlo měřit náklon pomocí měření propružení kol, tím bych kompenzoval náklon auta vzhledem k vozovce, ovšen ne náklon vozovky.
Myslíte že jde nějak změřit celkový náklon auta za těchto podmínek?
vypadá to že přesně nevíš co vůbec chceš měřit. V praxi není nikdy přetížení v jedné ose, to snad jen v laboratorních podmínkách (centrifuga).
Když projíždíš zatáčku s proměnným poloměrem do kopce a ještě akceleruješ, přetížení nastává ve všech osách - musíš si pak vybrat, které chceš indikovat. Je to stejně jen hrubý údaj spíš na efekt, praktický přínos je nulový.
Podle toho jakou má to čidlo časovou konstantu, se dá matematicky rozložit podíl všech tří složek a podle podílu statické a derivované hodnoty v každé ose pak je možné určit a kompenzovat náklony. Formule na okruhu taky nejezdí v 2D prostoru. Jestli to čidlo není lineární aspoň -+20° od nulových os, tak to je divné čidlo...
potřebuju měřit zrychlení v podélném a příčném směru, jenže je zde problém že čidlo reaguje i na gravitaci-> např pokud pojedu rovně z kopce konstantní rychlostí, nebo budu stát zkopce tak čidlo bude indikovat zrychlení jelikož se gravitační zrychlení promítne do podélné osy auta tím pádem podle čidla by to vypadalo jakože auto zastavuje, ale ono přitom jede konstantní rychlostí, nebo stojí,
Statické zrýchlenie (náklon) voči dynamickému zrýchleniu, ktoré chceš merať môžeš kľudne zanedbať. Akcelometre podľa princípu na akom fungujú nemôžu tieto dve zrýchlenia rozlišovať. Zober si že sklon vozovky môže byť v priečnom smere tak max 15 stupňov a v pozdlžnom asi taktiež viac nie. Nepoznam cestu z väčším stúpaním. Skús si potom vypočítať koľko g odpovedá tomuto sklonu a zistiš, že to môžeš zanedbať voči zrýchleniu, ktoré chceš merať. Ja som nieked používal snímače ADXL202E od Analog Devices a mal som s nimi veľmi dobre skúsenosti. Meral som sklon už od 0,5 stupňa.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.